Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Flyget – en vinstaffär

Skatteintäkterna från företagen som finns vid Västerås flygplats torde överstiga flygplatsbolagets förlust.

Annons
Londonplan. Kommunens flygplatsbolag går med förlust, men Västerås tjänar ändå på flygplatsen, framhåller skribenten. Foto: Tony Persson/arkiv

I VLT har det den senaste tiden förekommit debattinlägg från bland andra lokalpolitiker om Västerås flygplats och dess årliga underskott på cirka 25 miljoner kronor. Som kommuninvånare ställer man sig frågan hur våra folkvalda räknar.

Efter ett kort letande på nätet kan man göra följande sammanställning över vilka flygverksamheter som finns etablerade på flygplatsen (förutom Ryanair) och vad dessa omsätter (årsredovisning 2012):

Scandinavian Aviation Academy (SAA) 82 miljoner kronor. Scandinavian Airtech (SAT) 22 miljoner. HeliAir Sweden AB 40 miljoner. Airways Flygutbildning Sweden AB 7 miljoner. Itell Helicopters AB 11 miljoner. Quicknet Air AB 3 miljoner.

Övriga ickekommersiella flygverksamheter på flygplatsen som konsumerar varor och tjänster i Västerås:

– Västerås Flygmuseum

– Hässlö Flygförening

– Stockholm Flygklubb

– Flygande Veteraner

Totalt omsätter alltså enbart flygföretagen dryga 160 miljoner årligen med cirka 100 anställda som till största delen är bosatta i Västerås. Lägg därtill cirka 100 flygelever under kontinuerlig flygutbildning som under lång tid lever, bor och konsumerar i staden.

Enbart skatteintäkterna från dessa företag, deras anställda och eleverna torde mer än väl överträffa det årliga underskottet i flygplatsbolaget på 25 miljoner kronor. Med andra ord – debatten om flygplatsens underskott är en ickefråga!

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons