Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Föräldrar till stökiga elever har gett upp

Annons
Bara en mindre del av arbetstiden ägnas åt undervisning, enligt skribenten

Att vara lärare idag innefattar inte undervisning. Det innebär att vi ska kunna allt. Vi är socialarbetare, konflikthanterare, psykolog, familjebehandlare, läkare, livscoach, personlig tränare, kostrådgivare, medlare, hantverkare, polis ja, en person som kan allt.

90 procent av vår arbetstid handlar om uppfostran och samtal med föräldrar. I min utbildning lärde jag mig dessvärre inte det jag till huvudsak idag jobbar med. Idag handlar mitt jobb om att bland annat hantera ohållbara situationer i klasserna. Att hålla ihop. Att stå kvar. Dessa ohållbara situationer är de så kallade lektionerna. Lektioner där några få elever konstant stör andra, förstör lektionen, även kallad "utbildningen", som vi trots allt ska kunna ge eleverna.

De elever som stör har föräldrar som, tyvärr, gett upp. De orkar inte längre bry sig. Dessa föräldrar lägger över ansvaret på oss lärare. Att deras barn ständigt skriker "fuck you" bekymrar dem inte.

Ständigt försöker vi sätta ner foten och tala om för eleverna att undervisningen är viktig. Varje dag påtalar vi vikten av arbetsro. Det sitter trots allt elever i klassrummet som faktiskt vill lära sig. Vad händer med dessa elever? Jo, de får lära sig en sak varje dag. Tålamod. Tålamod att vänta in de störande eleverna. Tålamod att läraren ska få starta lektionen.

Hur ska eleverna förstå att undervisningen är viktig när vi har föräldrar som anser att vår uppgift är uppfostran i första hand? Hur ska vi orka om föräldrarna gett upp?

Innebränd lärare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons