Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Förstår inte SJ att man har med människor att göra?

Annons

Hur behandlar SJ sina passagerare? Eller ”kunder”, som man föredrar att säga.

Inte som människor i alla fall.

Förra lördagen hade jag och min hustru besök av goda vänner från Stockholm. Efter konsert och restaurangbesök följde jag våra gäster till järnvägsstationen i Västerås.

Fem minuter före utsatt avgångstid meddelades i högtalare att tåget till Stockholm med ordinarie avgångstid 21.53 var försenat på grund av signalfel och beräknades avgå 22.35.

Fyrtio minuter var ändå en uthärdlig tid, och jag lämnade mina vänner i väntsalen.

Sedan hände följande: Via högtalare lämnas meddelande på meddelande, och avgångstiden skjuts allt längre fram.

Man hänvisar först till signalfel, men övergår sedan till att tala om lokfel.

Ett tjugotal passagerare lyssnar med stigande irritation till en information som för varje meddelande tappar i trovärdighet.

Snart tystnar den mänskliga(?) högtalarrösten och ersätts helt av meddelanden på skärm.

Klockan 23 kommer en väktare och kör ut de väntande och säger att de får vänta i gångbron över spåren. Där är det fem grader kallare och alla kan inte hålla värmen sittande.

Ett par damer behöver gå på toaletten, men det finns ingen toalett.

När klockan är ungefär tio minuter i tolv meddelas att tåget skall gå 00.53.

Då lämnar en man sällskapet för att söka värmen på en bar.

Han kommer aldrig med tåget, eftersom det till sist avgår från Västerås central redan klockan 00.35, två timmar och tre kvart efter ordinarie tid.

Jag ställer nu följande frågor till SJ och hoppas på ett svar:

Varför satte inte SJ in buss eller taxi till Stockholm?

Varför skickade inte SJ en tjänsteman med kaffe och smörgås och några tidningar till dem som väntade, någon som personligen hade kunnat informera om händelseutvecklingen?

Varför lät inte SJ väntsalen vara öppen?

På SJ:s hemsida kan man under länken ”snöoväder” läsa vad företaget gör i förebyggande syfte:

”Håller extra öppet på stationer och resebutiker. Bemannar perrongerna med extra stationsvärdar.”

Hur ska någon kunna lita på vad SJ skriver på sin hemsida när man, trots dessa löften, lämnar väntande människor ensamma att frysa?

Enligt de nya reglerna för SJ:s restidsgaranti (som för övrigt marknadsfördes som en förbättring i höstas) medger en försening på två timmar återbetalning av halva biljettpriset.

En biljett från Västerås till Stockholm kostar cirka 130 kronor. Efter två timmar och tre kvart erbjuds man alltså 65 kronor.

Det räcker inte ens till den taxi man måste ta när man kommit fram till Stockholm klockan halv två på natten.

Stora tekniska system kan drabbas av driftstörningar, särskilt vid stark kyla.

Men stora tekniska system styrs av människor och för människor.

Förstår inte SJ att man har med människor att göra?

Dag Celsing

Västerås

SJ har ombetts att kommentera insändaren men har inte kommit med något svar.

Insändarredaktören

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons