Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gamla ordspråk och flygplatsens ekonomi

På uppdrag av kommunledningen har ett konsultföretag beräknat flygplatsens totala bidrag till kommunens ekonomi, alltså med hänsyn tagen till näringslivsutveckling, sysselsättning, turism med mera, alltså faktorer utöver det redovisade underskottet i själva flygplatsbolaget, som ganska stadigt legat mellan 25 och 30 miljoner kronor per år.

Annons

Icke helt förvånande har utredningen visat på ett betydande positivt bidrag från flygplatsen, eller med andra ord, utan flygplatsen skulle kommunens ekonomi försämras avsevärt.

”Som man ropar i skogen får man svar”, säger ett gammalt ordspråk, och ett annat ”man biter inte den hand som föder en”.

Utan att anklaga konsulten för att ha fejkat siffrorna måste man påminna sig att en sådan analys är mycket vansklig att utföra.

Det är en hel mängd antaganden om framtiden, med omfattande osäkerhet var för sig, som måste göras.

Inte ovanligt eller märkligt om man därvid väljer antaganden som ger ett för beställaren önskat resultat.

Och nu med City Airlines tycker sig förespråkarna ha fått trumf på hand.

Undrar det, jag.

Kollade vad en weekend-resa (torsdag-söndag) till Barcelona skulle kosta i april.

10413 kronor blev svaret.

Med Swiss Air från Arlanda blev priset 2455 kronor.

Det skyhöga priset för City Air förklaras väl av att utresan inte fanns tillgänglig annat än i business klass.

Valde i stället en weekend längre fram (20 maj).

City Air har då något som kallas Ecoflex, och priset blir då ”endast” 5613 kronor – att jämföra med Lufthansas erbjudande från Arlanda, 1847 kronor.

En resa från Västerås till Luleå tur och retur (via Göteborg förstås) blir tre gånger så dyr med City Air som med Norwegian från Arlanda.

För prisskillnaden, 1400–1500 kronor, kan man åka buss många gånger.

Ja, man kan även åka egen bil och parkera en vecka på långtidsparkeringen.

Infrastruktur kostar, brukar Elisabeth Unell säga och hänvisar till exempelvis cykelbanor.

Skillnaden är bara att Västerås cykelbanor till 99 procent nyttjas av västeråsare, medan motsvarande siffra för flygplatsen är mindre än 10 procent.

Mot bakgrund av ovanstående vill jag till dem som år efter år tror att ”nästa år går flygplatsen med vinst” säga: ”ropa inte hej förrän du är över bäcken”, eller kanske ”tala är silver, tiga är guld”.

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons