Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Glädjekalkyl om svenska snabbtåg

Annons
Japansk version av höghastighetståg.

Investeringar i nya järnvägar är olönsamma, även i länder med stor befolkningstäthet. Men regeringar runt om i världen har en förkärlek för att – av prestigeskäl? – satsa på höghastighetståg och hävda att dessa skulle vara "samhällsekonomiskt lönsamma", även om normala kalkyler säger något helt annat. Nu går svenska regeringen ut med ett förslag om nya snabba linjer mellan Stockholm, Malmö och Göteborg, till en preliminär (!) kostnad av hundra gånger den hårt kritiserade vårbudgeten. Statsministern sade att detta var ett sätt att "binda ihop landet". Han glömde då bort glesbygden, där tågen inte kommer att stanna.

Det hela började i Japan för drygt 50 år sedan. Landet hade rest sig ur askan efter kriget och Tokyo skulle arrangera sommar-OS år 1964. Japanska staten byggde då Shinkansen – Bullet train – mellan Tokyo och Osaka, till en kostnad som inte gått att amortera, trots fulla tåg och höga biljettpriser. Senare har franska staten byggt ut sina TGV, inklusive en linje till London. Även andra europeiska länder som Tyskland och Spanien har följt efter med liknande stora projekt, som inte alls passar det mer glest befolkade Sverige.

Kina är det land som just nu satsar mest på nya tåg med extremt hög hastighet, bland annat på linjen Shanghai-Beijing. Landet har nyligen kommit med det obegripliga förslaget att bygga en ny järnväg Stockholm-Oslo. Bara Kinas kommunistparti vet varför.

Vi har nu åratal av lögner och politiskt rävspel i denna fråga framför oss.

Sverre Haukeland

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons