Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Har VL undantag från tomgångsregeln?

Annons

Jag har bott vid ankdammen på Gideonsberg i snart ett år.

Trivs bra med det mesta här omkring, men det jag inte trivs bra med är de bussar som står på ständig tomgång, och det brukar börja med den första bussen som går kring fem på morgonen alla dagar i veckan.

Kan vakna på lördagar av att det står en buss och puttrar i cirka tio minuter innan den går iväg, och detta mönster upprepas flera gånger om dygnet.

Jag visste inte att VL hade en undantagsregel från en-minuts-tomgång-regeln, men det verkar uppenbarligen vara så.

Vad säger miljövännerna om dessa bussar som regelbundet står och spyr ut avgaser precis bredvid platsen där änderna lever?

Jag kan naturligtvis se poängen med att starta upp bussen någon minut innan avgång när det är vinter och 25 minusgrader, men när det som idag mätte elva plusgrader ser jag ingen anledning för busschauffören att hålla bussen igång medan han springer och uträttar sina behov, kollar igenom bussen och ringer några samtal.

Patrik Carlsson

Svar direkt:

VL:s direktiv och policy kring tomgångskörning, som tydligt kommuniceras med förarna bland annat genom vår förarhandbok, är följande:

”De lokala föreskrifter (i regel 1 minut) som finns skall alltid följas.”

Ibland har vi dock tyvärr tekniska problem med bussarna.

Det händer att det inte går att starta bussen igen efter ett stopp om bussen av någon anledning behövt starthjälp vid depån (i regel första turen på morgonen) och batteriet inte hunnit laddas upp ordentligt på första sträckan till ändhållplatsen.

Det ska i så fall röra sig om de första turerna på morgonen, och främst under vinterhalvåret då vi har mer problem med batterierna.

En förklaring till att vissa förare bryter mot bestämmelserna kan vara för att hålla värmen i bussen, då vi får en del kundklagomål på att det är för kallt ombord, och det tar en stund att värma upp en buss.

Men givetvis ska bestämmelserna följas, och om vi får reda på plats, dag och tidpunkt då enminutsregeln överskrids har vi möjlighet att kontakta och föra en diskussion med rätt förare.

Poängteras kan också att det är biogasbussar vi kör med betydligt lägre utsläpp än dieselbussar.

Maria Rydström

Områdeschef VL

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons