Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Jag vill ha pengarna tillbaka för mitt månadskort

Som daglig arbetspendlare sen flera år tillbaka tycker jag inte att den nuvarande situationen på tågfronten är unik.

Annons

 Det behöver verkligen inte vara vinter för att tågen ska komma för sent, utebli eller information saknas.

Det här är vardagsmat för oss som pendlar.

Själv har jag haft månadskort köpt via VL som gör att jag kan åka tåg mellan Kolbäck och Sala och sen ansluta till buss.

Min sträcka ingår i den så kallade Uven-linjen, som ju hotades av nedläggning så sent som i somras.

Det skulle vara möjligt för andra tågoperatörer att upphandla den sträckan, men SJ bestämde sig för att fortsätta med sin monopolställning.

Det första man gjorde var att dra in ett morgontåg från Eskilstuna och ett eftermiddagståg från Sala, de tåg som de allra flesta arbets- och skolpendlare reste med.

Efter protester lovade man att sätta tillbaka tågen den 13 december.

För min del innebar de indragna tågen att jag hela hösten fick ägna fem timmar för att ta mig till och från jobbet.

Med tanke på att det skulle bli förbättringar bet jag ihop och bestämde mig för att stå ut.

När sen tågen sattes in igen fungerade det ju inte alls, vilket allmänheten nu blivit varse.

När jag insåg att det inte kommer att fungera gick jag till VL och begärde pengarna tillbaka för mitt nyinköpta månadskort (för närmare 1200 kronor) .

Jag orkar helt enkelt inte med fem timmars resa per dag med olika bussar, och jag har köpt ett pendelkort för tåg och buss.

VL vägrar dock återbetala, utan erbjuder blomcheckar!

SJ har lovat att ersätta dem som inte kunnat resa, och Stockholms lokaltrafik ersätter de resenärer som drabbats av trafikproblem.

Konsumentombudsmannen uttalade sig i radio den 23/2 och sa att det är en rättighet att få tillbaka pengar för biljetter man inte kan utnyttja.

Men VL vägrar!

Dom menar att jag varje dag ska åka till stationen (för mig 1,2 mil med bil i ”fel” riktning), stå där och hoppas, inse att det inte kommer något tåg, resa med bussar, komma försent till arbetet – och sen skicka in ersättningskrav ( 30 kronor per resa får man) för varje dag tåget inte kommit.

Jag orkar inte med denna procedur utan kräver tillbaka mina pengar!

När jag på resecentret första gången krävde återbetalning fick jag till svar att det var så många som hade begärt återbetalning att VL hade bestämt sig för att säga nej!

Jag har helt tappat förtroendet för SJ – och tyvärr också för VL.

Synd på miljön – nu åker jag bil.

Jag hoppas att fler som drabbats av detta hör av sig och trycker på hos VL.

Konsumentombudsmannen uppmanar också missnöjda resenärer att vända sig till Allmänna reklamationsnämnden.

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons