Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Klaga inte på busschaufförerna

Annons

Till alla er som ständigt gnäller på våra busschaufförer, har ni själva satt er in i deras vardag någon gång?

De sitter varje dag, vecka efter vecka, månad efter månad och tar emot oss passagerare med ett leende.

Visst finns det rötägg som kanske inte är så trevliga, men de finns inom alla yrkesgrupper.

Hur är du själv när du kliver på bussen?

Reser väldigt mycket med buss, och majoriteten av dem som kliver på tittar inte ens på chauffören, lyssnar på musik i hörlurar, pratar i mobiltelefon och vet inte hur man bemöter en annan person.

Är det så farligt att fyra av ett litet leende nån gång eller kanske lyfta blicken från mobilen . . ?

Sedan detta eviga tjat om att man får gå av bussen om man inte har biljett – det säger ju sig självt.

Får du handla mat i affären utan pengar eller gå in på badhuset utan att betala entré?

Nej, skulle inte tro det.

Det är så enkelt att köpa en liten biljett hos någon återförsäljare och alltid förvara den i plånboken.

Då behöver man inte stå och krångla med mynt eller sms när busskortet har tagit slut.

Och dessa sms.

Varje morgon är det alltid någon som i stället för att i god tid skicka iväg en sms- biljett skickar iväg den i samband med att de går på bussen – och detta får till följd att bussen blir försenad.

Vem får skit för det?

Jo, busschauffören – som tvingas vänta för att du ska få din biljett.

Bussen blir försenad, och de övriga passagerarna blir irriterade på chauffören eftersom de blir sena till jobb/skolor med mera.

Av någon konstig anledning verkar det vara samma personer varenda morgon som krånglar med sina biljetter.

Nej, jag tycker att ni busschaufförer gör ett enormt arbete, som trots vinterväglag, kalldrag varje gång dörren öppnas och ett kyligt bemötande från de flesta resenärer möter oss passagerare med ett leende och ett hej/godmorgon.

Ni som reser, låt inte några busschaufförer som verkligen behöver gå en charmkurs förstöra för den majoritet chaufförer som verkligen vet vad service är för något.

Beatrice Gran

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons