Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Logiskt att cyklar ges företräde

Annons

Skallbergsmotet  i Västerås.

Insändaren med rubrik "Sänk till 40-gräns vid rondell", Skallbergsrondellen, den 29/5 illustrerades med en mycket bra bild, tagen av Tony Persson.

Där syns tydligt att både "Väjningspliktsskyltarna (B1)" och "Hajtänderna (M14 Väjningslinje)" finns innan trafiken från E 18 korsar G/C-banan. "M 14 Väjningslinje" betyder enligt Transportstyrelsen som är ansvarig myndighet "Markeringen anger den linje som fordonet inte bör passera när föraren iakttar väjningsplikt". Dessutom finns "Varning för cyklande och mopedförare (A16)" på båda sidor om avfarten från E 18 före skyltningen om rådande väjningsplikt.

Om det överhuvudtaget finns någon logik i hur det skyltas så bör det vara solklart att fordonstrafiken i cirkulationsplatsen, alltså även fordon som kommer på G/C-banan och som korsar avfarten från E 18 har företräde före de som är på väg upp från E 18 in i cirkulationsplatsen.

När jag som fordonsförare kör in i en cirkulationsplats så kan jag inte göra det utan att förvissa mig om att kusten är klar, och detta innebär rimligen också att min fart är låg. Dessutom är sikten här skymd av ett räcke när man kör upp från E 18.

Lars Erikson, Skultuna

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons