Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mälaren – duger möjligen för soptransporter

Annons

Mälarhamnar

Replik till "Närmsta hamn är bästa hamn". Mälarhamnsdamerna har i en lång och svamlig debattartikel reagerat på min insändare om kombitrafiken.

Fakta: Näringslivet idag har stora krav på transporterna. De måste vara snabba, pålitliga och punktliga. Containrar har ersatt all lagerhållning. Det enda transportsystem som både klarar av näringslivets krav och klimatmålen är kombitransporter på järnväg. Enligt EU:s vitbok måste det mesta av godstrafiken inom en 20-årsperiod överflyttas till järnvägen.

När Fehmarn–Bältförbindelsen om några år blir klar kommer det att vara ett stort tryck på de svenska järnvägarna att ta emot all godstrafik ifrån Europa och Sydostasien. Vi måste därför bygga ut våra järnvägar och kombiterminaler redan nu.

Sverige har låg andel av gods på järnväg jämfört bland annat med Tyskland. I den svenska godsstatistiken ingår nämligen malmbanan som står för en stor del av gods på järnväg.Genom att suboptimera och investera i nya dyrbara hamnar hindrar vi nödvändiga investeringar i järnvägens infrastruktur. Sjöfarten på Mälaren duger för att transportera sopor och andra bulkvaror men är inget alternativ för det moderna näringslivet. Den är alldeles för långsam och kräver för många omlastningar.

Clas Lundberg

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons