Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Med mer tid i skolan kommer våra elever ikapp

Svar på Niklas Törnérs insändare ”Lars Kallsäby är ute och cyklar” (VLT 19/4).
Niklas Törnér undrar vad lärarna ska göra i de sommartomma skollokalerna.

Annons

Om man är lärare så vet man väl vad klassrum används till.

Undervisning, förstås!

Det är ju självklart, att om lärarna ska tillbringa mer tid i skolan så måste ju eleverna också vara där. Det finns ju många elever som behöver mer undervisning för att klara godkänt.

Man kan ju också tänka sig att lärarna använder den extra tiden för att lära sig, samt hänga med i, de sociala medierna, som Facebook, Bilddagboken etcetera.

Där verkar det ju som om den svenska lärarkåren är ute och cyklar åt fel håll.

Lärarna har ju ingen aning om vad de små ljushuvudena håller på med.

Praktexemplet är Bjästa-fallet. Men det finns förmodligen många liknande exempel som inte har nått riksplanet.

Rent generellt tycker jag att man ska ge eleverna mer undervisning.

I olika internationella jämförelser brukar man ofta peka på hur långt efter, kunskapsmässigt, vi i Sverige befinner oss.

Varför inte köra tio veckor till per läsår, så vi kommer ifatt de andra länderna. Och kanske placerar oss i toppen.

Dessutom blir eleverna mer kunniga. Tänk på att övning ger färdighet.

Som kan behövas om vi ska stärka vår konkurrenskraft i framtiden, så att inte alla jobb hamnar i andra, mer kunskapstörstande, länder.

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons