Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mimer: Så jobbar vi emot störande hyresgäster

Annons
Mikael Källqvist, vd på Mimer, svarar på insändare om störande grannar.

Svar till ”En skötsam hyresgäst”.

På Mimer vill vi att alla våra hyresgäster ska känna sig trygga och inte bli störda i sitt boende. Vi har stor förståelse för att det är jobbigt att leva med störningar. Vi tar allvarligt på de ärenden vi får in och hjälper till utifrån de rutiner vi har.

När Mimer får vetskap om en bekräftad störning kontaktas alltid den hyresgäst som har stört. Om störningen anses som allvarlig eller om det är en återkommande störning skickar vi ett varningsbrev och vi informerar om att den störande hyresgästen kan bli uppsagd om störningarna fortsätter. Om du blir störd på dagtid ringer du till Mimers felanmälan och efter våra ordinarie öppettider kontaktar du Mimers trygghetsjour. Vi tycker förstås att det är bra för grannsämjan om ni grannar pratar med varandra, men om det inte fungerar hjälper vi gärna till.

Mimer arbetar i enlighet med hyreslagen, som är en skyddslagstiftning och som ger dig som hyresgäst ett starkt skydd mot att bli uppsagd av din hyresvärd. När det gäller störningar måste vi därför kunna styrka när, hur länge och på vilket sätt en hyresgäst har stört sina grannar. Bevis kan vi få genom att vår trygghetsjour har konstaterat störningar eller genom samstämda uppgifter från omkringboende som också är beredda att vittna i Hyresnämnden.

Det stämmer att det är enklare för oss som hyresvärd att bevisa om en hyresgäst inte har betalat sin hyra, vilket gör att en uppsägning på grund av obetalda hyror är snabbare och enklare. För att kunna hjälpa dig vidare, önskar jag att du kontaktar Mimers Felanmälan så vi därefter kan ringa upp dig.

Mikael Källqvist

Vd Bostads AB Mimer

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons