Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mobil(miss)bruket

Bilden av mobilanvändandet i skolorna under lektionstid börjar klarna. Egna efterforskningar och nu senast genom insändarsvar från två lärare gör intrycken tydliga.

Annons
telefoner i skolan. Det saknas regler för mobilanvändandet bland elever, menar Ulf Hedman.

För det första är mobilanvändandet mycket vanligt. Trots att några lärare anser sig ha problemet under kontroll och av det skälet inte önskar förbud eller kraftfullare reglering, tycks lärarna över lag vara eniga om att mobilanvändandet utgör ett störande moment, som är till förfång för koncentrationen på det egentliga jobbet.

Rektorerna blir förvirrade av de olika signalerna från lärarna. De ger upp och låter var och en hantera situationen efter eget gottfinnande och förmåga. Medvetna dessutom om att ett strikt förhållningssätt skulle kunna ställa den egna skolan i en ofördelaktig dager hos elever som står i begrepp att göra sina val, håller de en låg profil. Helt enkelt svagt ledarskap.

Och något stöd från skolpolitikerna eller skolbyråkraterna med riktlinjer och vid behov sanktioner, det får varken rektorerna eller lärarna. Från det hållet är det knäpptyst.

Eleverna är mycket medvetna om sina rättigheter men uppfattar sig mer sällan ha skyldigheter. De blir lätt kränkta och hotar även med polis om läraren försöker att aktivt visa sin auktoritet. Lärarna å sin sida anser sig inte ha några rättigheter, bara en hel mängd skyldigheter.

Andreas Schleicher, den för PISA-rapporten ansvarige har sammanfattat situationen i Sverige. Han pekar på oro i klassrummet och lärarkvaliteten som de viktigaste punkterna att förbättra. Det är lätt att se hur dessa två faktorer hänger ihop.

Erik Lakomaa från Handelshögskolan har i ett räkneexempel visat att om fem minuter av varje lektion år ut och år in går åt till att vara på plats, sluta pladdra och vara färdig att börja jobba, ja då motsvarar den tidsförlusten ett helt år i grundskolan. Om varje elev förlorar ytterligare fem minuter under arbetets gång på distraktion av något slag till exempel mobilsurfande, så går ytterligare ett skolår förlorat.

Professor Inger Enkvist vid Lunds universitet påpekar, att vi enbart talar om elevers rättigheter men inte om deras skyldigheter. Hon uppmanar oss att inte tro på de politiker och experter som kräver mer pengar och mindre klasser som lösning på vårt skolproblem, åtminstone om man inte samtidigt nämner krav på eleverna.

De som skall ställa och upprätthålla dessa krav är naturligtvis hemmen/föräldrarna och lärarna. Men de senare måste ha ett mycket starkare stöd från skolledningarna och inte minst skolpolitikerna, än vad de nu får.

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons