Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nobbades operation

Efter att ha haft besvär i min rygg och varit hos flera läkare under cirka 1,5-2 år beslutades att jag skulle opereras i ryggen.

Annons
Sjukhuset. Bristen på personal får konsekvenser för patienterna, vilket skribenten kan vittna om. Foto: Kenneth Hudd/arkiv

Jag skulle bli opererad den 4 juni. Jag blev inlagd klockan 08.00 och hade fått en säng klockan 10.00. Jag fick byta om till sjukhuskläder och lägga mig i sängen. Man satte in dropp och jag fick några tabletter så jag skulle vara avslappnad och lugn inför operationen. Runt klockan 12.00 kom det in några patienter på salen som hade blivit opererade så jag tänkte att snart är det min tur.

Klockan 14.45 kom en sjuksyster in till mig och sa att man hade börjat med operationen som var före mig så det var snart min tur. Det skulle ta cirka 1,5-2 timmar. Bra tänkte jag, snart är det jag som skall ner för operation.

När klockan var 16.50 kom läkaren in till mig och säger att man inte kan operera mig i dag för att tiden inte räcker till. Det var den första operationen som hade dragit ut på tiden med vissa komplikationer och det är förståeligt.

Men borde inte jag ha informerats tidigare att min operation kanske skulle ställas in så man hade varit lite förberedd på att åka hem utan operation? Min undran är varför man inte har en bättre kontakt mellan operationsteamet och avdelningen, så skulle sådana här situationer inte behöva uppstå.

Man blir både ledsen och förbannad när det fungerar på det här viset. Fungerar är fel att skriva, för fungerar gör det ju inte. Det här är verkligen att slå undan bena på folk.

Jag vore tacksam om någon ansvarig kunde förklara för mig och andra drabbade patienter hur ni har tänkt. Nu får man väl ställa in sig på en sommar med värk och tablettätande.

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons