Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Öster Mälarstrand har rätt till bussar

Annons

Att Öster Mälarstrand saknar busstrafik är en miss i planeringen, enligt skribenten.

Öster Mälarstrand började bebyggas för två decennier sedan och har nu växt till en relativt stor stadsdel. Trots detta saknas kollektivtrafik. En miss i planeringen. Den naturliga sträckningen av en busslinje i området är ­hela Öster Mälarstrands ­ Allé och Regattagatan med ­anslutning till Björnövägen i norr respektive söder. Man får lätt intrycket att det letas problem i stället för möjligheter att starta en busslinje som ger flertalet boende i stadsdelen berättigad närhet till en busshållplats.

Enligt kommunen behöver bland annat det här­ ­utredas:

Framkomlighet – trångt och krokigt. Emellanåt kan man se lastbilar med släp (24 meter) som kör den ­aktuella sträckan. Om det likväl anses för svårt med framkomlig­heten för en normalstor buss så finns ju möjligheten att välja en busstorlek som ­anses lämplig.

Ingen start av busslinje 2017 på grund av pågående byggnation. I så fall ser det mörk ut, eftersom byggnation sannolikt kommer att pågå i många år framåt. En temporär lösning kan vara att trafikera Mälarparks­vägen vid Viksängskyrkan i stället för norra delen av Öster Mälarstrands Allé.

Vibrationer och buller. Är förutsättningarna att ­bedriva busstrafik på Öster Mälarstrand sämre än på ­exempelvis Stora Gatan och Vasagatan?

Hållplatser. Det finns fortfarande goda möjlig­heter till hållplatser längs den tänkta busslinjen, ­då sträckan till stora delar går längs parkeringar eller ­fortfarande obebyggd mark.

Bussen vänder halvvägs. Efter Öster Mälarstrands ­Allé 152 eller vid Himla­backen? Detta skulle inte a­vstånds­mässigt innebära någon nämnvärd förbättring för ­boende på Regattagatan och södra delen av Ankargatan. Gångvägen ­utmed vattnet är dessutom blåsig och saknar belysning. (Det är vinter med snö och regn ibland.)

Båtslip som hindrar trafiken delar av året. Detta är marginellt, eftersom det som regel åtminstone finns en körbana tillgänglig för busstrafik. Är det då rimligt att en båtslip skall omöjliggöra kollektivtrafik i en stadsdel? (Det finns gott om slipar i närheten, bland annat vid Lillåudden och södra delen av Notudden.)

På Öster Mälarstrand bor många äldre, som har svårigheter att ta sig till någon av 2:ans hållplatser på grund av avstånd och nivåskillnader.

I områdets södra del finns också Framnäsbadet, JKV, som bedriver en omfattande ungdomsverksamhet samt en restaurang.

Jag anser, att det finns ett obestridligt och berättigat krav på kollektivtrafik tillgänglig för samtliga på Öster Mälarstand från och med hösten 2017.

LAS

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons