Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

P-avgifterna tar kål på Västerås city

Annons

Västerås city är illa ute, skriver signaturen "75 år och arg". Du har så rätt. När tekniska kontoret och tekniska nämnden för några år sedan bestämde sig för höjda p-avgifter i city så löd motiven till detta – vi vill öka rörligheten av bilar i city. Men resultatet blev ett annat: allt fler undviker city på grund av de höga p-avgifterna och cityhandlarna lider.

Teknik och fastighetsförvaltningens kommunikationsstrateg bör ta en promenad och räkna alla tomma lokaler (butiker) med start i Skrapan, Punkt, Igor och sen utefter centrums gator.

För några år sedan deltog jag i en rundvandring i samband med en ombyggnad av city. Deltog gjorde också nuvarande direktören på tekniska kontoret och på min fråga om de ökade p-avgifterna så svarade direktören: Det ger ju också inkomster för kommunen (jag minns ej den exakta ordalydelsen, men innebörden var klar). Det var, troligen, enda gången som någon av de ansvariga på kommunen erkänt det verkliga syftet – kommunens inkomster!

När det gäller p-avgifter på Skjutbanegatan på Norra Malmaberg så har väl Västerås stad väldokumenterade bevis på kontroll och räkningar av parkeringar (tidigare och nu) på Skjutbanegatan? Kommunens dokument ska vara daterade och signerade (spårbarhet) och tillgängliga för allmänheten, så upp till bevis!

Men herr kommunikationsstrateg, vart tog alla bilar vägen som nu inte parkerar på Skjutbanegatan? Du som har svar på allt kan väl upplysa oss om detta!

Åke Burman

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons