Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Politikernas svek mot järnvägen

Annons

Replik till Bengt Söderstens insändare med rubriken: ”Järnväg kommer inte kunna ersätta lastbilarna”.

Var och en inser mycket väl att man på korta sträckor inte kan ersätta lastbilar med spårtrafik. Själv uppväxt i en åkare familj körde jag tunga lastfordon med släp redan vid 18 års ålder och lärde mig tidigt åkarnas hårda villkor. Att utländska åkare gratis får utnyttja vår infrastruktur och åsidosätta svenska lagar är stor skam och visar på en enorm flathet.

Men tiderna förändras och tekniken gör det nu möjligt att med långa containertåg forsla massor av gods både billigt, hållbart och miljövänligt genom Europa och förhoppningsvis också genom Sverige när Fehmarn – Bältförbindelsen öppnas om några år. Flera svenska kommuner har byggt moderna kombiterminaler för att snabbt lasta om containrarna till distributionsfordon. Eskilstuna var till exempel tidigt ute med att bygga en stor kombipark.

Men politikerna svek järnvägen. Staten måste nämligen samtidigt satsa på att återställa järnvägen till sin höga klass som den hade före avregleringar, privatiseringar och fragmentiseringar och dessutom bygga ut järnvägen så att den klarar kapacitetsökningen.

Istället så har diskussionerna handlat om svindyra höghastighetståg som endast har en kapacitet för några tusen välbeställda resenärer per dag och som pendlar mellan storstäderna. Detta ältande om hastigheter om 250, 320 eller 350 km/tim har lagt en våt filt över sunda och nödvändiga investeringar och lett till dagens absurda situation.

Kombitrafiken har framgångsrikt gjort ett stort genombrott i Europa och i USA fraktas över 60 procent av allt gods på järnväg och mestadels i containrar som sedan distribueras vidare med lastbilar. Det borde även gå i Sverige.

Clas Lundberg

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons