Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Priset för alla farthinder är högt

Annons

Replik på Ulf Palms svar den på min insändare den 18/5.

En strävan att få ner antalet dödsolyckor i trafiken är givetvis rätt, varje dödsolycka är en för mycket. Men hur många dödsolyckor med fotgängare/cyklister sker egentligen i Västerås och hur många av dessa undviks av att det finns farthinder?

Att enbart sätta ett värde på ett liv och rättfärdiga byggandet av vägbulor för att de anses kosta en halv procent av samhällskostnaderna av en dödsolycka är trångsynt. De totala kostnaderna under ett farthinders livstid är betydligt högre än så om man räknar med högre vägslitage, slitage på fordon, ökad bensinförbrukning och utsläpp. Vissa av dessa kostnader belastar inte kommunen, men finns ändå där totalt sett.

Att stödja sig på att Västerås inte har så många farthinder jämförelsevis (än så länge) är ett tecken på dålig omvärldsbevakning. I Gävle har man till exempel insett det faktum att det finns för många farthinder. Så varför eftersträva att göra som övriga städer?

Att vidare mena att jag påstått att farthinder skulle orsaka massdöd är en fånig överdrift. Dock är det en självklarhet att avgaserna ökar, och det finns även forskning som påvisar ökade utsläpp och mortalitet på grund av detta.

Eftersom det verkar så enkelt att hänvisa till att det finns kurser i eco-driving för att minska utsläppen på grund av. inbromsningar och accelerationer kan man ju lika gärna hänvisa till att det finns med i allmänbildningen att vara försiktig samt visa hänsyn i trafiken.

Nej till fler farthinder

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons