Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rektors ansvar om särskilt stöd i skolan

Annons

Svar på insändaren ”Varför har vi en skollag?” (VLT 4/2).

LSS har som syfte att hjälpa familjerna i deras hem och på fritiden. I undantagsfall kan det bli aktuellt i skolan. Skollagen är skriven så att det i 4 kap 1 § framgår att ”Särskilt stöd skall ges till elever som har svårigheter i skolarbetet.” Det finns inte några skrivningar om assistent över huvud taget. I grunden är det rektors ansvar att planera skolans arbete så att de elever som har behov av särskilt stöd får det stöd som behövs för att klara av sin skolgång. Det finns många olika lösningar och det är skolans uppdrag att se till att eleven får ett adekvat stöd. Att säga att det inte finns resurser är ett oacceptabelt svar. En assistent innebär inte någon garanti för att eleven får det stöd den behöver eller att din son kommer att fungera på samma sätt som de andra barnen. Vi är alla olika och måste lära oss att acceptera oss själva och varandra som vi är.

Det är en stor utmaning i dagens skola att ta emot alla barn oavsett vilka svårigheter de har. Skolor lyckas olika bra i detta avseende. Vi kommer att tillsammans med stadens skolor arbeta för att utveckla skolornas förmåga att möta alla barn.

Vi kan förstå om du är orolig men att förutsätta att det blir problem och att det är så det går till i dagens skola är inte en helt sann beskrivning. Ta kontakt med den rektor på den skola som du funderar att sätta din son i och ge dem chansen att skapa en skolsituation som ni känner er tillfredställda med.

Katarina Lindh och Conny StrömStrateger på Pedagogiska nämndernas stab

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons