Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rondeller mycket säkrare än tre- och fyrvägskorsningar

Annons

Bengt Andersson undrar om rondeller är bättre än tre- och fyrvägskorsningar. Jag skulle hävda ja. Hastigheten i en rondell är oftast lägre än i en vanlig korsning. Även bilar som ska rakt fram måste bromsa in när de åker igenom en rondell. I en rondell åker alla bilar åt samma håll, det blir inga frontalkrockar. Om man svänger vänster i en vanlig korsning måste man ha fritt i två körbanor med trafik från olika håll. I en rondell kommer trafiken bara från ett håll.

Om rondellen byggs korrekt, det vill säga med en väjningspliktsskylt från varje infart, så är det klart och tydligt vem som måste lämna företräde.

I en vanlig korsning, speciellt trevägskorsningar tenderar många att strunta i högerregeln. Ta gärna en tur på Hälla eller Erikslund och se hur många bilister som ska rakt fram i en trevägskorsning och som väljer att ignorera bilar från höger och i stället bara kör rakt igenom korsningen.

Högerregeln är extra svår att tillämpa på vanliga korsningar när det är intensiv trafik. Gör gärna ett studiebesök i fyrvägskorsningen ut från Siba-huset invid gamla Stockholmsvägen en vanlig shoppinghelg, så får du se hur dåligt trafiken flyter. De flesta som ska till Hälla syd väljer att inte stanna för bilar som kommer från Siba-huset trots att det är högerregeln som gäller. Och vem ska åka först om det är kö från alla håll i en fyrvägskorsning utan huvudled?

Lars Björklund

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons