Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Så kan Strömsholms kanal få ett lyft

Annons
Ångbåten Runn, som hör hemma i Smedjebacken, åker ut från bryggan nedanför Virsbo konstmuseum.Arkivfoto

Argument för att höja broarna över Strömsholms kanal från nuvarande 2,5 meter till 4 meter.

1. Antalet fritidsbåtar på kanalen per säsong skulle sannolikt öka.

2. Det skulle vara mycket enklare att bedriva sommarverksamhet med en passagerarbåt.

3. Fler båtägare från Dalarna skulle kunna nyttja kanalen för att ta sig ner till Mälaren och Stockholms skärgård

istället för att traila ner sina båtar.

4. De fyra fartyg som idag har anknytning till kanalen, ångfartygen Runn och Kuriren (Föreningen Barkens Ångbåtar) samt bogserbåten Rex och pråmen Albert (Hallstahammars kommun) får möjlighet att nyttja hela farleden mellan Smedjebacken och Mälaren.

5. Smedjebacken är en av Sveriges största insjöhamnar och en av Sveriges högst belägna hamnar med direktkontakt med havet. Två starka skäl till att hålla denna båtled öppen för så stora båtar som möjligt.

6. Förutsättningarna för att arrangera och organisera båtträffar, för till exempel veteranbåtar, skulle utökas betydligt.

7. Hela kanalen skulle få högre status och det allmänna intresset för kanalen skulle troligen öka.

8. Positiv inverkan för hela regionens turist- och övrig näringsverksamhet.

9. Kanalen är kulturminnesmärkt vilket är ett starkt skäl för oss alla att värna vårt gemensamma kulturarv i så nära originalskick som möjligt.

10. Om den kommande utbyggnaden av E18 innebär en fortsatt "segelfri" höjd på endast 2,5 meter begränsas kanalens utvecklingspotential för många, många år framöver.

Anders Berlin

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons