Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Satsning på elvägar kan bli fiasko

Annons

Försök med kontaktledning för lastbilar på väg utanför Sandviken.

Att förbereda E18 för elväg som Gabrielsson och Westerlund föreslår i VLT 28/6 är ett typiskt politikerutspel utan verklighetsförankring. Att genomföra detta är liktydigt med att slänga pengarna i sjön. Idag finns ingen utprovad teknisk lösning för elvägar.

Det som finns här i Sverige är prov med två olika principer. En med kontaktledningar à la trådbussar och en med strömförande skena i vägbanan. Kontaktledning är väl acceptabelt men frågan är om det är rimligt att förse alla Sveriges större vägar med kontaktledningar. Det blir ju ett avsevärt större kontaktledningsnät än det som finns för järnvägen idag och kommer att kosta miljarder att införa. För skena i vägbanan så undrar jag vilka som skulle vilja ha en strömförande skena med 1500 á 3000 V i vägbanan ungefär som pendeltågens matarskena.

Det finns även idéer med induktiv matning som för vissa mobiltelefoner idag och magnetisk framdrivning på samma sätt som Maglevtåg men dessa principer är fortfarande i sin linda.Så frågan är vad skall man förbereda för innan det finns en internationell standard?

Resultatet om man försöker blir förmodligen som med tv-apparater som var förberedda för HDTV eller radioapparater som är förberedda för DAB-sändningar. När den dagen kommer så är det säkert en helt annan princip än den man tänkt sig som kommer att användas och det man investerat i är obrukbart.

Torbjörn Einarsson

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons