Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Svar till dig som skrev insändaren "Jo, ni får bada. Men ni vill inte"

Artikel 38 av 80
Striden om kvinnobadet
Visa alla artiklar

Annons

Det känns som att du inte har läst hela artikeln utan bara början av den. Vi blandar inte ”får” och ”vill”. I denna artikel vill vi lyfta upp att vi muslimska kvinnor (inte ALLA kvinnor) inte vill vara på badhusets öppettider och simma i mäns närvaro på grund av religion och kulturella skäl.

Läs mer: "Jo, ni får bada. Men ni vill inte"

Självklart är alla välkomna att bada/simma på allmänna badplatser med heltäckande badkläder, men vi ”vill inte” och är ”inte bekväma” med det. Därför vill vi ha en tjejkväll/kvinnokväll som finns på andra allmänna badhus med olika teman en gång per månad.

Tyvärr blir det alltid diskussioner när muslimska kvinnor höjer sina röster för sina rättigheter. Min fråga är varför det finns tjejkvällar med olika teman på olika allmänna platser i olika städer och till och med här i Västerås. Men när det fanns kvinnokvällar på Lögarängsbadet, vilket brukade vara mest muslimska kvinnor som utnyttjade de tillfällena att lära sig att simma och våga simma i närvaro av kunnig personal, stack det ut och alla började debattera detta. Om det heter tjejkväll istället skulle reaktionerna vara detsamma?

Jag vänder mig till dem som debatterar om jämställdhet, hur kan ni se en kvinnokväll, vilken utnyttjas mest av kvinnor med olika bakgrund som ett hot mot jämställdhetsarbetet? Är tjejkvällar inte ett hot mot jämställdhetsarbete i så fall? Eller är männen välkomna till tjejkvällar?

Jag känner att allt handlar om religion. Kvinnokvällarna var öppna för alla kvinnor, oavsett religion och kultur.

Azam Moradi, en av de kvinnor som intervjuades i artikeln

”Kvinnorna som vill ha sina badtider tillbaka” (16/2-17)

Läs också: Upprörda känslor efter artikeln om kvinnobad – på tisdag tas beslutet

Läs också: Insändare – Egna badtider är en utsträckt hand mot förtryckande män

Läs också: Insändare – Löjlig debatt om skilda badtider för män och kvinnor

--------------------------------------

Sakine Madon, VLT:s ledarskribent, tycker till:

Kommunala bad ska inte sexualisera barn

”Kvinnotider” är ett svek mot flickorna

Kom igen DO, säg nej till könsseparata badtider

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare
Alla artiklar i
Striden om kvinnobadet
Annons