Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Telia har stretat emot stadsnätet i 18 år

Annons

Kommentar till "Vill Telia inte ha kunder?" (28/ maj). I juli 2000 bildades Mälarenergi Stadsnät AB, numera Fibra. Affärsidén var då revolutionerande. Vi ville skapa ett nät på konsumenternas villkor. Det vill säga. konsumenten skulle själv avgöra vilken operatör man ville ha och när man ville byta. Dessutom skulle nätet ha praktiskt taget obegränsad prestanda.

När vi startade ville inga operatörer vara med, men vi trodde på affärsidén och gick vidare. Vi fick själva leverera Internet till kunderna på Östra Mälarparken, som var först anslutna. När vi fått 2 500 kunder, ville Tele2 vara med och en annan operatör som hette Bredband2. De anslutna kunderna fasades ut från Fibra och fick välja en operatör själva. Nätet expanderade och det kom fler operatörer och ville vara med, och valfriheten ökade.

Telia höll ut i det längsta, men kom slutligen med – men enbart med Internettjänster. Man ville inte leverera telefoni eller teve, därför att man ”litade inte på nätet”, som man sa. I själva verket var det troligtvis en avvikelse från deras affärsidé, att alltid leverera på sin egen infrastruktur. På så sätt höll man ju kunden instängd från konkurrenterna.

I år har Fibras nät valts till Sveriges bästa av operatörerna! I stället satsade man i Telia på bredband via telefonnätet. Nu stiger driftskostnaderna på kopparnätet och man kopplar ner stationer som har för få abonnenter. Beträffande Telias svar till signaturen ’Johansson’, så har man nu haft 18 år på sig att ”planera och prioritera”. Vad ska man säga? De kanske inte vill.

Alf Edgren

före detta teknikchef vid Mälarenergi stadsnät

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons