Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tre timmar försenad på grund av SJ:s sjabbel

Jag hade bokat resa med SJ från Västerås till Växjö torsdagen den 14 januari. När jag kom till stationen var tåget inställt och skulle ersättas med buss.

Annons

SJ-värdinnan på plats talade om att de visste det här dagen före, då borde man ju kunna förvänta sig att det står en ersättningsbuss där 05.35 när tåget skulle gått. Men icke! Hon frågade mig även om jag inte kunde ta bilen? Hallå, jag valde att resa med tåg.

06.30 dyker det upp en buss som kör mig en annan sträcka än tåget skulle åkt. De bokar in mig på ett fullsatt tåg vidare i Katrineholm mot Alvesta som då är en timme försenat. Jag har betalat nästan 1 000 kronor för resan och får stå och vänta i nästan två timmar.

När jag kommer fram till Alvesta sätter SJ-värdinnan mig på fel anslutningståg så jag hamnar i Älmhult. Där tar mitt tålamod slut, jag måste till universitetet i Växjö för jag ska ha en tenta som startar klockan 10.30. Nu är klockan 12.

Jag går in på resecenter i Älmhult och frågar ”den rara tanten” om jag kunde få hjälp med en bil som kunde ta mig till Växjö? Hon skriker åt mig: ”Tror du på det där själv?”. Ja, svarade jag, det är ju ni som sätter mig på fel tåg så kan ni inte då hjälpa till lite? ”Nej, det där får du ordna själv, vad tror du egentligen vi är till för ryter hon?”. Hur en sådan otrevlig människa kan få jobba i verksamheten är för mig en gåta?

Jag får ta ett tåg tillbaka till Alvesta och vänta där i ytterligare tjugo minuter innan jag kommer på rätt tåg till Växjö.

Tre timmar sen blev jag till universitetet. Det känns så tråkigt att inte SJ är mer tillmötesgående. Det ska bli intressant att se om jag får någon ersättning för det här.

Maria Skoog

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons