Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Varför har inte Anna Maria Romlid (V) låtit patientnämnden agera?

Artikel 35 av 52
Bristerna inom Västerås äldreomsorg
Visa alla artiklar

Annons

Efter VLT:s rapportering om bristerna i Västerås äldreomsorg uttrycker oppositionsrådet Anna Maria Romlid (V) att hon och V har känt till problemen. ”Situationen är ohållbar” och ”Vi kräver att man ser över hela systemet” säger Anna Maria Romlid (V) bland annat i en artikel (23/2) i serien.

Jag finner Anna Maria Romlids uttalande synnerligen anmärkningsvärt eftersom hon också är ordförande i patientnämnden. Varför har inte patientnämnden reagerat när ordföranden har haft kännedom om problemen? Försöker Anna Maria Romlid (V) göra politik av det som är patientnämndens självklara uppgift att hantera?

Patientnämndens verksamhet är reglerad i lag och omfattar bland annat hälso- och sjukvård och allmän omvårdnad inom regionen och kommunen. Nämnden ska exempelvis tillhandahålla information, hjälpa människor att ta tillvara sina intressen i hälso- och sjukvården, främja kontakter mellan patienter och personal samt rapportera iakttagelser och avvikelser av betydelse för patienterna till vårdgivare och vårdenheter. Nämnden ska även göra Inspektionen för vård och omsorg, IVO, uppmärksam på förhållanden som omfattas av myndighetens tillsyn.

Som grundprincip ska nämndens tjänstemän arbeta så nära den vårdande verksamheten som möjligt och ge den information som medborgarna behöver.

Givet det som nu framkommit i VLT är det uppenbart att patientnämnden har misslyckats med sitt uppdrag. Hur förklarar ordförande Anna Maria Romlid (V) patientnämndens misslyckande?

P-O Lundh

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare
Alla artiklar i
Bristerna inom Västerås äldreomsorg
Annons