Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Västerås stad: Farthinder räddar liv

Annons

Signaturen "Nog med farthinder" tycker att det finns för många farthinder i Västerås och att de kostar mer än de gör nytta.

Västerås stad arbetar med nollvisionen, det vill säga att ingen ska dö eller skadas allvarligt i trafikolyckor. Det gör vi bland annat genom att ha ett stort antal planskilda korsningar för att oskyddade trafikanter inte ska behöva korsa gatan. Vi har också hastighetssäkrade övergångsställen. Enligt Trafikverkets beräkningar kostar en dödsolycka bortåt 24 miljoner kronor i samhällskostnad. För varje dödsolycka som kan undvikas sparar alltså samhället oerhörda summor för att inte tala om allt lidande. Till det kommer kostnader för de som skadas svårt. Det ska ställas i relation till de cirka 100 000 kronor som det kostar att hastighetssäkra ett övergångsställe.

I en perfekt värld skulle alla trafikanter gå eller köra med stor hänsyn till trafiken runt omkring. Tyvärr fungerar det inte så i praktiken och därför behöver vi skydda oskyddade trafikanter som gångare och cyklister. Att enbart måla ett övergångsställe gör inte att det blir säkrare. Många olyckor sker på övergångsställen eftersom personen går rätt ut i trafiken utan att se sig för.

Ett effektivt sätt att få ner hastigheten på fordon är att bygga hastighetssäkrade övergångsställen, det vill säga någon typ av farthinder som tvingar bilen att sakta ner. Att Västerås skulle ha överdrivet många farthinder stämmer inte. På huvudvägnätet har vi 72 stycken. I Örebro finns 160, i Gävle 229 och i Norrköping 44 farthinder.

Att farthinder orsakar massdöd hos mänskligheten på grund av ökade utsläpp när bilar måste bromsa före farthindret och sedan accelerera efter är inte särskilt troligt. Ett bra sätt att förebygga detta är i så fall att planera sin körning för att undvika häftiga inbromsningar och accelerationer. Det finns kurser i eco-driving.

Ulf Palm

Kommunikationsstrateg, Teknik- och fastighetsförvaltningen

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons