Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Västerås stad: Mindre p-problem efter att nya avgifter infördes

Annons

Den senaste tiden har det varit flera insändare som är kritiska till att vi införde vit parkeringszon och parkeringsavgifter på norra Haga. Det är naturligtvis så att den som i alla år parkerat gratis på en gata inte tycker om att tvingas betala för det som tidigare varit gratis. Anledningen till att vi började med avgifterna var inte för att öka stadskassan utan för att komma tillrätta med parkeringsproblemen. Erfarenheterna från andra håll visar att när det kostar att parkera på gatan väljer många att hyra en parkeringsplats i närheten eller ställa sig någon annanstans. 

Parkeringszonen med parkeringsförbud på ena sidan av några gator började gälla i februari förra året. Vi räknade antalet parkerade bilar både dagtid och kvällstid under två datum före införandet, strax efter införandet och vid en uppföljande räkning i december.

Ett knappt år efter införandet av vit zon visar bilräknandet att vi lyckats. Som helhet har det blivit bättre i området än innan vi införde vit zon. Tidigare var det vanligt med dubbelparkerade bilar på Skjutbanegatan och Norra Skjutbanegatan. Nu står bilarna mer rätt och genom att gatorna inte korkas igen av parkerade bilar hindras heller inte utryckningsfordon. På de närmaste gatorna, Gunnilbogatan, Fjärdhundragatan och Markörgatan har antalet parkerade bilar minskat betydligt.

Enligt Västerås stad har problemen med parkerade bilar på gator minskat sedan parkeringsavgift infördes för ett år sedan.

Anledningen till att vi införde parkeringsavgift i hela området och inte bara på Skjutbanegatan och Norra Skjutbanegatan var att annars börjar bilisterna köra och leta efter gratisparkering längs närliggande gator och då flyttas bara problemen. Några parkerar säkert på gator utanför den vita parkeringszonen som omfattar Gunnilbogatan, Fjärdhundragatan, Kulbanegatan, Norra Skjutbanegatan, Skjutbanegatan och Markörgatan medan andra hyr in sig på privat mark. För att underlätta för dem som parkerar rätt kommer vi att öka övervakningen.

Avgiften gäller måndag-fredag klockan 9-18. Lördag klockan 9-15. Kostnaden är 4 kronor/timme eller 350 kronor för 30 dagar.  Varje år får staden in cirka 40 miljoner kronor i parkeringsavgifter. De pengarna används bland annat till snöröjning, asfaltering och övrig skötsel av gator och parker. Det är viktiga pengar men vi inför inte parkeringsavgifter för att öka intäkterna utan för att lösa parkeringsproblem.  Jämfört med privata aktörer ligger dessutom Västerås stads parkeringsavgifter inte högst.

Hur ska man lösa frågan om parkeringsplatser i området? Ett sätt är att bygga parkeringshus. När Västerås stad bygger parkeringshus ska tre kriterier vara uppfyllda.

1. Det ska finnas besöksmål för allmänheten i området

2. Det ska finnas verksamheter, det vill säga arbetsplatser i området

3. Det ska finnas boende i området.

I området kring Skjutbanegatan finns bostäder. Därmed är endast ett av de tre kriterierna uppfyllt. Därför är det inte aktuellt för Västerås stad att bygga ett parkeringshus där. Dessutom är det viktigt att påpeka att i första hand är det fastighetsägarens ansvar att se till att det finns parkeringsplatser till de boende.

Ulf Palm                                                                                                     

Kommunikationsstrateg, Teknik- och fastighetsförvaltningen

Insändare: Västerås smyger in avgifter för att öka sina intäkter

Insändare : De nya p-avgifterna blev en flopp

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons