Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Västerås stad om "punka-gruset": Billigare och mer miljövänligt

Annons
Flera insändarskribenter har klagat på att det utlagda gruset på cykelbanor orsakar punkteringar.

Svar på insändare om grus och cykeldäck.

Varje vinter gör vi det säkert att cykla och gå genom att vi skottar bort snö och sprider ut grus, så kallat halkstopp. Halkstoppet är krossat berg som är flisigt för att det lättare ska fastna i isen och ge friktion. Det här materialet har vi använt i 20 år. Vi använder inte naturgrus av två anledningar. Dels för att gruset från grusåsar är en resurs som riskerar att ta slut, dels för att gruset är så runt att det lätt blåser bort eller rullar av gång- och cykelbanan.

Varje vinter sprider vi ut 4000-8000 ton bergkross på gång- och cykelvägarna. Kubiserat grus som är mindre spetsigt tillverkas inte i Västerås. Skulle vi hämta det i Stockholm skulle det innebära 230 transporter med lastbilar med släp om vi räknar med att vi sprider ut 6000 ton. Det är alltså både kvalitetsskäl, ekonomiska skäl och miljöskäl som gör att vi inte använder kubiserat grus.

Det finns kommuner som använder kubiserat grus och de får ändå klagomål på punkteringar då små korn kryper in mellan däcket och fälgen och kan orsaka punktering. För att undvika punkteringar är den bästa lösningen att använda vinterdäck som är betydligt grövre än vanliga däck. Det finns dessutom punkteringsfria däck att köpa. Viktigt är också att ha däcken ordentligt pumpade. En rekommendation från en cykelhandlare är att kontrollera lyfttrycket var tredje vecka eftersom luften går ur alla däck. När det blir mindre luft i däcket blir det sprickor och däcket blir känsligare.

Under tre år, fram till 2019, sopsaltar vi cirka 2,5 mil av gång- och cykelvägnätet. Försöket innebär att en sopvals sopar bort snö och is, därefter sprutas saltlake ut som gör att gång- och cykelbanan inte återfryser.

Ulf Palm, kommunikationsstrateg, Teknik- och fastighetsförvaltningen

Insändare: Bättre att ta bilen till jobbet, trots allt?

Insändare: Köp in grus som är snällare mot cykeldäcken

Insändare: Ännu en punktering på grund av vasst grus

Insändare: Punktering fyra gånger på vasst grus

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons