Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Västerås stad: Samarbete bättre än fler skyltar

Annons
Cyklister, fotgängare och bilister samsas på ytan Engelbrektsplan i centrala Västerås. Det fungerar bra, enligt Västerås stad.

Svar till ”Rörigt på Engelbrektsplan” (26/6).

Ända sedan Engelbrektsplan öppnades för trafik i oktober 2009 har Sven-Gunnar Wallin ifrågasatt idén att låta olika trafikslag dela på utrymmet framför det gula huset i hörnan Vasagatan-Domkyrkoesplanaden.

Den engelska termen ”Shared space” innebär en yta där fordon, cyklister och övriga oskyddade trafikanter ska dela utrymme och samsas.

Den bärande tanken bakom det hela är att när alla trafikanter tvingas samarbeta blir trafiksituationen bättre. Det är samma sak som när trafiksignalerna i centrum inte fungerar. Alla bilister, cyklister och fotgängare är mycket mer uppmärksamma på trafikanterna runtomkring och trafiken blir faktiskt säkrare när trafikanterna känner sig oroliga och osäkra.

Sven-Gunnar Wallin vill ha tydlig skyltning så att alla trafikanter ska se hur de ska bete sig i trafiken. Då blir de trygga. Annars blir det farligt.

Statistiken talar ett annat språk:

Sedan 2010 har 11 olyckor på Engelbrektsplan rapporterats av polis och sjukvård.

9 cyklister och 2 fotgängare har skadats. Samtliga har varit singelolyckor, det vill säga inget annat fordon har varit inblandat. Fotgängarna skadade sig efter att ha halkat. 4 cyklister körde på en trottoarkant, 4 körde omkull på grund av ojämna plattor, is eller grus och 1 cyklade in i ett vägarbete. Ingen olycka orsakades alltså av utformningen av Engelbrektsplan eller av att olika trafikslag samsas på Engelbrektsplan.

Statistiken visar att ett trafikrum där olika trafikantgrupper tvingas ta hänsyn till varandra fungerar.

Ulf Palm

Kommunikationsstrateg, Teknik- och fastighetsförvaltningen

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons