Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vi måste dra in pengar för att gå med vinst

Annons
Mimers vinst stannar i företaget, förklarar Mikael Källqvist.

Svar till Anette om Mimer. Tack för dina frågor. Jag tänkte försöka förklara vad som hänt under åren, som påverkat vår ekonomi och därmed ge bakgrundsinformation till de funderingar du skriver om. Jag vet inte hur länge din släkting bott hos oss men om vi utgår från att urminnes tider skulle kunna vara 1990-talet. Det har hänt mycket gällande bostadspolitiken sedan dess och du uppfattar helt rätt att vi behöver ha mycket större fokus på ekonomi.

På 90-talet (1992) hade Mimer statliga bidrag som uppgick till cirka 266 miljoner kronor samtidigt som den totala hyran som hyresgästerna betalade var cirka 513 miljoner kronor. Vi hade då något fler lägenheter än nu och vårt resultat var plus minus 0 kronor.

Idag ser bostadspolitiken annorlunda ut. Det finns till exempel inte längre några generella statliga bidrag, undantaget investeringsstöd för viss typ av nyproduktion. Sedan 2011 har vi också en ny lagstiftning som säger att vi, och alla de andra kommunägda bostadsbolagen i Sverige, ska bedriva verksamheten enligt affärsmässiga principer likt privata bostadsföretag. Vi kan därmed inte längre ha ett nollresultat som tidigare.

Vi har under 2017 också fått nya ägardirektiv med större fokus på ekonomi. Dessa har beslutats av kommunfullmäktige i Västerås och går helt i enlighet med lagstiftningen som jag nämnde ovan. Syftet är att vi vill fortsätta ha en långsiktigt sund ekonomi. Vinsten vi gör stannar i Mimer och används till att ta hand om våra fastigheter så att de håller många år framåt. Det är inte hållbart att låna till allt som behöver åtgärdas i husen.

Du skriver att din släkting för några år sedan måste ha ugnsluckan öppen för att få varmt i lägenheten. Det är såklart inte okej. Det ska vara 21 grader mitt i rummet. Jag förutsätter att detta sedan länge är åtgärdat. Synpunkter och önskemål tas tacksamt emot i vår felanmälan. Du kan lita på att vi gör allt för att din släkting och alla våra andra hyresgäster ska få så bra valuta som möjligt för den hyra de betalar. Vi är självklart väldigt måna om att våra hyresgäster trivs.

Mikael Källqvist

VD, Bostads AB Mimer

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons