Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

VL beklagar alla problem och hoppas på ljusare tider

Svar på insändaren ”Jag vill ha pengarna tillbaka för mitt månadskort” (VLT 1/3).

Annons

Vintern som varit har som de flesta känner till ställt till med stora problem i tågtrafiken runt om i landet och flera av VL:s resenärer har drabbats hårt.

VL:s resegaranti gäller för alla dessa förseningar och inställda tåg.

Beloppet man blir ersatt med beror på reslängd och typ av biljett.

Vi har valt att behålla tidsramarna 20 minuter (om tågresan skulle ha tagit upp till 60 minuter) och 40 minuter (om tågresan skulle ha tagit mellan en och två timmar).

Detta trots att SJ valt att följa EU-förordningen (som Konsumentverket hänvisar till) som säger att du har rätt till ersättning först om tåget ställs in eller är försenat mer än 60 minuter.

Att vi inte återköper påbörjade månadskort har inget att göra med att det är många som begärt återbetalning.

Regeln finns för risken att det missbrukas, och vi ser det så att kompensation fås genom vår resegaranti.

Vi har dock full förståelse för att det kan vara en klen tröst när man står där i kylan och inget tåg kommer.

För att ytterligare kompensera våra drabbade tågresenärer har vi därför bestämt att lämna 30 procent rabatt på Länskort Tåg och Buss samt Pendlarkort Tåg och Buss.

Rabatten gäller kort som köps/laddas under perioden 12 mars–12 april 2010.

Vi kan bara beklaga alla problem som varit och hoppas att vi nu går mot ljusare tider, även när det gäller tågtrafiken.

Maria Rydström

Områdeschef VL

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons