Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Anders Garpelin: Befria barnen från två skolstarter

Hellre tioårig grundskola än obligatorisk förskola.

Annons

I dagarna är det skolstart för 100 000 svenska barn. Det är andra försöket. De kom till skolan redan för ett år sen i tron att de då skulle börja skolan. Missförstå mig inte. Det är inte så att de ska gå om första klass. Ett av våra barnbarn ger uttryck för vad det handlar om.

Efter ett år på landet har teckningen Demantfråd bleknat lite. Den ritades när vårt barnbarn spelat Muminspelet och Splendor med oss och på egen hand. Skriftspråket använder han som verktyg för att erövra och förstå sin omvärld. Genom dörren får man tillträde till ett diamantförråd. Det hela kan ses symboliskt som att dörren är passagen till en ny värld.

Att gå genom skolporten blev dock inte den skolstart han föreställt sig. Det var lite som att fortsätta leka men i skolan. Det är först i dag den riktiga skolan börjar när han går in i ettans klassrum. Motsvarande erfarenheter delar han med sina äldre syskon och kusiner såväl som en stor del av de två miljoner barn som börjat förskoleklassen sen dess införande 1998.

Att gå genom skolporten blev dock inte den skolstart han föreställt sig. Det var lite som att fortsätta leka men i skolan. Det är först i dag den riktiga skolan börjar när han går in i ettans klassrum.

Vår forskargrupp som under de senaste tio åren undersökt övergången mellan förskola och skola kan bekräfta att förskoleklassen ofta får funktionen av ett övergångsår i avvaktan på den egentliga skolstarten, en bro som även kan ses som ett dike i avvaktan på att skolan ska ta vid där förskolans pedagogiska utmaningar slutade.

Forskningen visar att verksamheten i förskoleklass varierar kraftigt mellan och inom kommuner. Personalen har i de flesta fall orimliga arbetsförhållanden, saknar förberedelsetid och kompetensutvecklingsmöjligheter och ska på övrig arbetstid sköta skolans fritidshemsverksamhet.

Förra regeringen beslutade våren 2014 att utreda införande av en tioårig grundskola med skolstart från sex års ålder. Nuvarande regering ändrade dock direktiven så att förskoleklassen skulle bevaras. Läroplanen reviderades år 2016 så att det för första gången sen förskoleklassens införande framgår vilket centralt innehåll verksamheten ska omfatta. Jämfört med skolan saknas dock kunskapsmål.

Regeringen presenterar nu ett nytt lagförslag om obligatorisk förskoleklass för alla barn, men att laga ett dåligt byggt hus ger oftast stora problem. Det finns så många grundläggande förutsättningar som saknas för att förskoleklassen ska lyckas.

Eftersom sexårsverksamheten tagits bort från förskolan finns ingen annan väg än att införa en tioårig grundskola med skolstart vid sex års ålder. Våra barn behöver en tydlig övergång så att inträdet genom skolporten fungerar som en passagerit till den riktiga skolan, en skola med en och inte två skolstarter.

Mer läsning

Annons