Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Även med hänsyn till avdragen är det orimligt att pendling ska vara betydligt dyrare här än i andra delar av Sverige.

Det är utmärkt att landstingen i Mälardalen och Östergötland vill samordna biljettsystem och tidtabeller i regional tågtrafik. Men den svåra frågan om hur priserna kan sänkas återstår att lösa.

Annons
Tåget går? Pendlingen ökar, men problemen med trängsel och höga priser över länsgränserna finns kvar.foto: vlt:s arkiv

Landstingen behöver samordna tågtrafiken bättre och sänka priserna. Det menar, som framgick på nyhetsplats, föreningen Tim-pendlare, som främst består av pendlare mellan Västerås och Stockholm. Förebilden är södra Sverige, där samarbetet inom Öresundståg har gjort månadskorten betydligt billigare än här. Föreningen misstänker att ett av problemen är att SJ har i uppdrag att gå med vinst.

Föreningen bildades när det var som värst 2011. Sedan dess tycker Tim-pendlare att det finns några positiva förändringar. Driftsäkerheten har blivit bättre, liksom informationen vid störningar Men besvärliga problem kvarstår. Driftsäkerheten är dålig för växlar och signaler och månadskortet dyrt. Trängseln kvarstår på stationer och spår under högtrafik. Det är brist på sittplatser och restidsgarantin är usel.

Problemen är välkända, kraven på bättre samordning och lägre priser långtifrån nya. Behovet av större regioner motiverades med att pendlingen alltmer rör sig över länsgränserna, men att samordning och skattestöd sker inom det egna länet.

Politikerna svarar också att frågan redan diskuteras i landstingen i Mälardalen och Östergötland. De har tagit fram en gemensam avsiktsförklaring för ett sammanhållet transportsystem för en hållbar utveckling. Det är inte honnörsorden som saknas, utan de rimliga villkoren för många pendlare.

I avsiktsförklaringen pekas särskilt på de steg som har tagit i Öresundsregionen och ¿i Västsverige. Det framhålls att samordningen med annan kollektivtrafik behöver bli bättre och att taxesystemet ska bli enhetligt.

En nyckel tycks vara Citybanans färdigställande 2017. Då kan fler tåg passera ¿genom Stockholm, vilket bör förbättra tidtabeller och tidsåtgång. Där finns planer om hur ofta tågen ska gå på de olika linjerna, där turtätheten är lika eller bättre än i dag.

Frågan om större folkvalda regioner har gått i stå. Den blir nog inte heller lättare att lösa med regeringens satsning på Ostlänken. Den knyter Norrköping och Linköping närmare Stockholmsregionen. Om inte alla ska vara med i en riktig storregion blir det besvärligt att dra gränser. Inte minst kan Sörmlands problem att välja bli än besvärligare då Eskilstuna–Strängnäs dras mot Mälaren och Katrineholm–Nyköping mot Ostlänken.

Den riktigt svåra frågan för politikerna handlar om priserna. Hur ska mycket skattebetalarna vara med och betala för att underlätta pendling och hur ska de kostnaderna fördelas mellan de olika landstingen. SJ:s vinstkrav borde inte i sig vara något avgörande hinder. Bolaget skulle nog kunna åta sig att köra tåg om man fick ett direkt driftbidrag för att därigenom kunna hålla nere priserna eller öka turtätheten.

Med dagens höga priser är skattebetalarna dessutom redan med genom reseavdraget. Alla kostnader över 9 000 kronor (nu höjt till 10 000 kronor) är avdragsgilla. Lägre biljettpriser genom skattestöd skulle även öka skatteinkomsterna genom minskade avdrag.

Skattestöd och biljettpriser har således flera krångliga delar, men de behöver lösas. Även med hänsyn till avdragen är det orimligt att pendling ska vara betydligt dyrare här än i andra delar av Sverige.

Mer läsning

Annons