Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Då gäller det att genomföra åtgärder som snabbt får effekt. Därför är underhåll en bra metod.

Regeringen gör rätt att i ett osäkert läge lägga pengar på ökat underhåll. Men något beröm från Miljöpartiet blev det inte.

Annons
Hjälmförsedda. Partiledarna Fredrik Reinfeldt (M), Maud Olofsson (C), Jan Björklund (FP) och Göran Hägglund (KD) presenterade i går regeringens satsningar på underhåll av vägar och järnvägar, iförda passande klädsel.

Förr försökte regeringen hindra att information om budgeten läckte ut i förväg. Den skulle i sin helhet presenteras för riksdagen och inget ansågs klart förrän allt var klart.

Det gav förvisso stort mediegenomslag vid själva presentationen, men det var svårt att att nå ut med alla olika satsningar. Så på senare tid har regeringen i stället valt att vid en mängd tillfällen i förväg presentera mindre delar av budgeten.

Det mönstret ser ut att bestå. I går hade de fyra alliansledarna pressträff om att regeringen lägger på 5 miljarder kronor under två år för underhåll av vägar och järnvägar. Det blir 3,6 miljarder kronor till järnvägen och 1,4 miljarder kronor till vägar. De fyra partiledarna lät sig fotograferas i skyddshjälmar och besökte projekt Citybanan (som ju dock handlar om nybyggnad och inte underhåll).

Statsminister Fredrik Reinfeldt (M) betonade att satsningen var tillfällig och motiverad av den osäkra konjunkturen. Regeringen har nyligen skjutit mer permanenta förändringar som ytterligare utbyggnad av jobbskatteavdraget framåt i tiden. De sämre ekonomiska utsikterna sägs ge mindre utrymme för permanenta reformer.

Det finns goda skäl att vara försiktig. Nu kommer lägre prognoser mest varje dag. I går kom SEB:s ekonomer med en kraftig nedjustering av nästa års tillväxt. Finland har likt Sverige haft en god utveckling, men också i vårt östra grannland skrivs prognoserna ned.

Det gäller dock att inte späda på nedgången genom att strama åt och skapa ytterligare oro bland konsumenterna. Då kan resultatet bli att konsumtionen minskar omotiverat mycket och att nedgången blir onödigt stor. Prognoserna talar om en minskad tillväxt, men inte om någon tillbakagång eller kraftigt ökad arbetslöshet.

I detta läge är tillfälliga åtgärder bra som ett sätt att hålla uppe efterfrågan och därmed undgå ökad arbetslöshet. Då gäller det att genomföra åtgärder som snabbt får effekt. Därför är underhåll en bra metod. Tiden från beslut till utförande är kort.

Förslagen ledde inte till några hurrarop från oppositionen. Miljöpartisten Mikaela Valtersson fick i helgen uppmärksamhet när hon föreslog att De gröna skulle kunna ingå i samma regering som Moderaterna. Valtersson framhöll att Moderaterna har förändrats och att de flera frågor står närmare Miljöpartiet än vad andra borgerliga partier gör. Språkröret Gustav Fridolin, som ständigt tycks söka en medial politisk vinkling, passade på att angripa Folkpartiet för att iflera frågor, som kärnkraft och euro-anslutning, stå långt ifrån Miljöpartiet.

Valterssons påpekande var en senkommen upptäckt. De förändrade positionerna mellan de borgerliga partierna har varit tydlig under flera år. Miljöpartiet har i kommuner och landsting, inte minst här i Västmanland, ingått i Moderatledda majoriteter.

Det absoluta motståndet i Miljöpartiet till att vara med i samma regering som Moderaterna verkade därför mer taktiskt än sakligt betingat. Det vore bra om den låsningen kunde försvinna.

Därmed inte sagt att det vore bra med en ännu bredare regering. Miljöpartiet var också snabbt ute med kritik mot satsningen på underhåll. Det var för snävt och för lite till järnväg och för mycket till vägar.

Sista ordet behöver dock inte vara sagt. Det lär bli fler utspel från regeringen innan budgeten i sin helhet presenteras.

Mer läsning

Annons