Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dags för "tut-avdrag"?

"Det är svårt nog ändå för en del människor att ta sig in på arbetsmarknaden utan att de ska stoppas av att de saknar körkort"

Annons
Privatister blir färre. Sedan den 1 februari gäller nya regler för hur många ”elever” en privatperson får handleda inför kunskapsprov och uppkörning. foto: scanpix

Trafikverket vill med hjälp av nya, hårdare regler få bort illegala trafikskolor. Det är kanske dags att införa ett ”tut-avdrag” så inte kostnaden ska hindra folk från att ta körkort.

Först kom rot-avdraget. Som privatperson får man möjlighet till skattereduktion på arbetskostnaden när man anlitar hantverkare för att reparera, bygga om eller bygga till hemma i bostaden. Företaget som anlitas ska ha F-skattsedel för att man ska få göra avdraget.

Sedan kom rut-avdraget. Här är det hushållsnära tjänster man kan få skatteavdrag för: rengöring, underhåll och tvätt. Barnpassning, matlagning och trädgårdsarbete är andra tjänster som man kan göra avdrag för. F-skattsedel är ett villkor även här.

Ett av skälen för att införa rut- och rot-avdrag var att göra svarta tjänster vita. De arbeten som utfördes med betalning under bordet var många och statskassan gick därmed miste om många skattekronor.

De som köpte tjänsterna kom visserligen undan billigare men risken att råka ut för oseriösa arbetsgivare inom hantverks- eller hushållstjänstsektorn var inte obetydlig.

Inom båda sektorerna fanns människor som jobbade till såväl usel lön som med usla arbetsvillkor. Med rut och rot har stora delar av dessa sektorer blivit både större och vitare och statskassan har fått in mer pengar.

Med tanke på att Transportstyrelsen vill ha bort de illegala trafikskolorna kanske det är dags att fundera på om det är dags att införa ett ”tut-avdrag”?

Sedan den 1 februari gäller nya regler för hur många ”elever” en privatperson får handleda inför kunskapsprov och uppkörning. Förut fanns inga begränsningar för hur många elever man fick ha men nu är gränsen satt till 15 stycken åt gången. Handledar-tillstånden gäller i fem år och alla 15 måste ha löpt ut innan man får ansöka om nya.

Det faktum att det är dyrt att ta körkort, och att långt ifrån alla trafikskolor kan tillhandahålla tolk eller trafikutbildning på andra språk än svenska och engelska, gjorde att de illegala trafikskolorna började dyka upp för att möta behovet. Kunskapsprovet kan i och för sig skrivas på 13 olika språk men studiematerialet finns bara på engelska och svenska.

Det är, som sagt, dyrt att ta körkort och de illegala trafikskolorna har gjort det möjligt för dem som inte har råd att gå på en vanlig trafikskola att ta körlektioner. Att inte ha ett körkort utgör ofta ett hinder för människor att ta sig in på arbetsmarknaden och det ska inte vara en pengafråga om man får stå till arbetsmarknadens förfogande fullt ut eller inte. Det är svårt nog ändå för en del människor att ta sig in på arbetsmarknaden utan att de ska stoppas av att de saknar körkort.

Försvinner de illegala trafikskolorna vore det en bra idé om de vanliga trafikskolorna fångade upp de handledare som besitter goda trafikkunskaper såväl som kunskaper i andra språk än svenska.

Se där, en möjlighet för invandrare att ta sig in på den legala arbetsmarknaden! En körlektion kan då, förutom att en körkorts-aspirant lär sig köra bil, också vara en möjlighet att få öva på vad trafiktermer heter på svenska.

Hur ett ”tut-avdrag” skulle utformas återstår dock att utreda. Förutom att det skulle ge intäkter till statskassan är det ju en trafiksäkerhetsfråga. Med de illegala trafikskolorna finns alltid en risk att man inte får en full-värdig körkortsutbildning. Har man tur visar det sig redan vid uppkörningen och man får bakläxa. Har man otur visar det sig först när olyckan är framme.

Mer läsning

Annons