Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Datorn en lärobok med fallgropar

Det sägs så ofta att det ska vara roligt att lära. De elever som kom till tals i måndagens VLT tyckte att skolan hade blivit mycket roligare sedan de fick en egen dator genom Proaros försorg och projektet en-till-en.

Annons

Idén att ge varje elev en egen dator är bra på många sätt. Det är att ta tillvara den kunskap som de flesta har i fråga om att använda datorer och den digitala läroboken slår den traditionella med hästlängder ur aktualitetssynpunkt.

Så långt allt väl. Men det går det inte att bortse ifrån de skygglappar som de som beslutat om projektet tycks ha haft. Visst är det bra att ge barn och ungdomar ansvar men en egen, stöldbegärlig dator är ett ganska stort ansvar. Barn och ungdomar är dessutom ofta bra på att tänja på gränser och göra sådant som de vet att de inte får.

En egen dator öppnar en hel värld av sådant som kan vidga kunskapsvyerna och öka lusten att lära. Men den kan också erbjuda sådant som kan stjälpa skolarbetet och bädda för osunt användande av datorn. I går, till exempel, berättade VLT att skolor, där eleverna får egen dator, har större problem med spelberoende än andra. Den aspekten diskuterades inte ens inför en-till-en-projektet i Västerås.

Om alla elever använde datorn för endast skolarbete, så som det är tänkt, vore det väl inget att orda om. Men vi kan nog vara säkra på att en del elever kommer att använda den även till annat.

Och hur man än vänder på det – en dator kan aldrig och ska aldrig ersätta läraren.

Mer läsning

Annons