Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

De rödgröna bjöd på bullar och fluffiga slagord. Moderaterna bjöd på faktaspäckade diagram och tabeller.

Våren är på väg och med den stiger också valfebern. Det märks inte minst i partiernas kampanjarbete. I går anordnade både de rödgröna och Moderaterna pressträffar för att diskutera aktuella valfrågor.

Annons
Har en kampanj ihop. Den rödgröna oppositionen kommer att driva en gemensam valkampanj. Någon gemensam logga blir det dock inte.foto: scanpix

De rödgröna intog ett kafé i centrala Stockholm, där de presenterade sin nya gemensamma strategi: Rödgrön valseger 2010. De tre partierna kommer att lägga ungefär 11 miljoner kronor, 10 procent av valbudget-arna, på kampanjen. Målet är att locka rödgröna aktivister – personer som kanske inte känner sig hemma i det traditionella parti-arbetet men som ändå vill engagera sig för ett regeringsskifte.

Det är tydligt att de rödgröna sätter stort hopp till de unga, första- och andragångs-väljarna – en grupp där S, V och MP ofta har ett starkt stöd. Mycket av den gemensamma kampanjen kommer att ske genom sajten rodgron.se och andra aktiviteter på nätet.

Hos Moderaterna var tonläget allvarligare. Partisekreterare Per Schlingmann och finansminister Anders Borg talade på temat En ansvarsfull ekonomisk politik för jobb, trygghet och välfärd. Borg visade upp diagram efter diagram om hur arbetslösheten förväntas se ut framöver.

Fokus låg även där på ungdomarna. Med oppositionens politik – höjda arbetsgivaravgifter för unga och äldre, avskaffat jobbskatteavdrag och höjd bensinskatt – skulle återhämningen på arbetsmarknaden ske långsammare, enligt Borg. Risken är stor att de under 25 års ålder halkar efter, särskilt om de rödgröna slopar den riktade sänkningen av arbetsgivaravgiften till de unga.

De rödgröna bjöd på bullar och fluffiga slagord. Moderaterna bjöd på faktaspäckade diagram och tabeller.

Det var ingen tvekan om att stämningen var gladast hos den första gruppen – men att den var mer seriös hos den senare.

Det följer ett välkänt mönster. Alliansen är ofta bra på att framstå som ansvarstagande, sämre på att skapa en god stämning. I undersökning efter undersökning visar det sig att förtroendet för statsminister Fredrik Reinfeldt är betydligt större än det för S-ledaren Mona Sahlin.

När Ekot nyligen frågade väljarna om vilken som är den viktigaste valfrågan var svaret tydligt: det är jobben, och där anses Moderaterna ha den bästa politiken. När debatten kommer att handla om sakfrågor framstår också alliansen som det mest trovärdiga lägret. Det märktes när Reinfeldt och Sahlin möttes i en debatt i TV4 i onsdags kväll. Efteråt var Expressens, Aftonbladets och Svenska Dagbladets läsare överens om att Reinfeldt hade vunnit en skrällseger. Ändå lyckas inte allianspartierna omvandla förtroendesiffrorna till väljarstöd.

Sannolikt hoppas alliansen kunna mala ner övertaget genom att försöka visa att de borgerliga har större kompetens när det gäller sakfrågorna.

Men väljarna går också efter magkänsla. De rödgröna gör helt rätt när de satsar på att göra osäkra rödgröna väljare till val-aktivister. Förmodligen skulle även de borgerliga vinna på att sprida idén om alliansen som ett glatt och inkluderande gäng.

Mer läsning

Annons