Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Den nya ordningen är bättre och tydligare

Det är bättre med ett bestämt årligt skattestöd till flygplatsen än att gå in med pengar i efterhand. Men samhällsekonomiska kalkyler är notoriskt osäkra.

Annons
Får stöd. Västerås flygplats skall få 15 miljoner kronor om året i driftstöd. FOTO: JONAS BILBERG

En klar majoritet i kommunstyrelsen beslöt, som framgår på nyhetsplats, att Västerås flygplats i framtiden skall få 15 miljoner kronor i årligt driftbidrag och därutöver ett engångsbelopp på 35 miljoner kronor. Flyget skall ses som andra transportmedel, där det är naturligt att skattebetalarna står för en del av kostnaderna.

Det innebär att den majoriteten för flygplatsen består. Tidigare har det funnits spekulationer om att Socialdemokraterna kunde byta uppfattning och även i Folkpartiet har det hörts kritiska röster. Det är alltjämt bara Miljöpartiet och Vänsterpartiet som inte tycker att det skall gå några skattepengar till flygplatsen.

Det är önskvärt att flygplatsens framtid inte blir en bricka i spelet om att styra Västerås. Nyckelpartiet Miljöpartiet har tydligt antytt att indraget stöd till flygplatsen skulle väga tungt inför nästa mandatperiod. Här gäller det att bedöma flygplatsen på egna meriter och inte som ett sätt att öka det egna inflytandet i andra frågor.

Beslutet innebär inte heller att flygplatsens framtid är säkrad för all framtid. Om de 15 miljonerna inte räcker i driftstöd efter att engångssumman på 35 miljoner kronor är förbrukad måste frågan om nedläggning åter väckas. Socialdemokraterna vill också ha en ny utredning där miljöaspekternas på ett annat sätt skall vägas in.

Den nya ordningen är bättre och tydligare. Alla vet vilka villkor som gäller. Staden lämnar ett årligt stöd, men de pengarna skall räcka. Med tanke på flygplatsens betydelse för pilotutbildning och osäkerheten om flygets tillväxt och andra flygplatsers utveckling är beslutet om årligt stöd rimligt.

Samtidigt visar de olika utredningarna hur svårt det är med samhällsekonomiska beräkningar. Analysföretaget WSP menar att en nedläggning skulle leda till en förlust för kommunen på 45 miljoner kronor i skatteintäkter genom att arbetstillfällen skulle gå förlorade. När Håkan Wåhlstedt (aktiv i Miljöpartiet) och Gunnar Barkman utredde flygplatsen för Socialdemokraterna kom de till en annan och lägre siffra. Siffrorna kom i både fallen med antaganden om att trafiken är i stort oförändrad. Skulle trafiken öka blir kalkylerna annorlunda och mer positiva för flygplatsen.

Radio Västmanland lyfte fram att WSP samarbetar med flygindustrin, och därmed kunde misstänkas för att komma fram till för flyget positiva slutsatser. Det avvisas av bolaget. Radio Västmanland hävdar dock att WSP kom fram till liknande slutsatser, om att fortsatt stöd var motiverat, för Halmstads flygplats. I Wåhlstedts och Barkmans utredning nämns att WSP utredde Midlanda flygplats i Sundsvall. Även där blev slutsatsen att flygplatsen behövdes och var viktig för det regionala näringslivet. Så nog tycks WSP ofta komma fram till att det är bra med flygplatser.

I går kom även beskedet att City Airline lägger ned flygtrafiken på Västerås. Askmolnet från Island slog sönder kalkylerna. Det visar hur stor osäkerheten om framtiden kan vara.

Mer läsning

Annons