Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Det är bara synd att det behövdes två vargavintrar för att kritiken skulle höras ända in i regeringskansliet.

Försenade, överfulla och inställda tåg har blivit vardagsmat för många resenärer. De två senaste vintrarna har bara ställt problemet på sin spets. 800 miljoner extra tyder i alla fall på att det finns en god vilja att ta tag i problemen.

Annons
Inte en vinter till. Vid en presskonferens i går lovade regeringen 800 extra miljoner till landets järnvägar, avsedda för underhåll, reinvesteringar och så kallade trimningsåtgärder. foto: scanpix

Ska det behöva ske en olycka innan någon gör något? Den frågan brukar ofta dyka upp i fråga om till exempel farliga gatukorsningar. Svaret brukar tyvärr lika ofta bli ja. Så länge ingenting allvarligt händer vaskas det sälla fram pengar för att åtgärda det som är farligt.

Frågan skulle lika gärna kunna gälla det svenska järnvägsnätet. Dess tillkorta-kommanden på grund av bristande underhåll har varit kända länge, och trots kundernas klagomål under flera år har det hänt ytterst lite för att det ska bli bättre. De åtgärder som SJ vidtog efter vintern 2009–2010 var klart otillräckliga.

Inte minst här i Mälardalen har klago-målen varit många och högljudda från dem som pendlar till och från sina arbeten inom regionen. Försenade, överfulla eller inställda tåg har blivit vardagsmat. De senaste två vintrarna har bara ställt problemet på sin spets.

Det är bedrövligt att det ska behöva hända en olycka innan en farlig gatukorsning åtgärdas. Lika bedrövligt är det att Sverige ska behöva drabbas av två av de hårdaste vintrarna på många år innan man får tummen ur och skjuter till extra pengar till underhåll och reinvesteringar som man så väl vet behövs.

800 extra miljoner utlovades i går av alliansens partiledare. Dessa pengar ska alltså satsas under 2011 på ökat underhåll, reinvesteringar och så kallade trimnings-åtgärder. Problemet med översnöade växlar ska åtgärdas och fler mötesmöjligheter ska byggas.

– Vi har tyckt att det har varit viktigt att lyssna in den kritik som funnits, sade statsminister Fredrik Reinfeldt.

Skam vore väl annars! Det är bara synd att det behövdes två vargavintrar med kolossalt mycket snö, som inneburit stora trafikstörningar för järnvägen, för att kritiken skulle höras ända in i regeringskansliet.

De 800 extra miljonerna kommer visserligen inte att räcka så långt som man skulle önska men de ska åtminstone täcka de mest akuta behoven. Enligt Trafikverkets beräkningar skulle det behövas 20–25 miljarder kronor de närmaste tio åren för att komma tillrätta med det eftersatta underhållet. I det perspektivet framstår 800 miljoner under innevarande år som små-pengar. ”Men det är i alla fall bättre än inget” kommenterade Miljöpartiets talesperson i trafikpolitiska frågor, Stina Bergström, och avgående språkröret, Peter Eriksson, den aviserade satsningen.

Underhåll, reinvesteringar och trimningsåtgärder är ett litet steg i rätt riktning för att rusta upp landets föråldrade järnvägsnät. Men Eriksson satte också fingret på en annan viktig åtgärd: spårkapaciteten. Det behövera byggas mer spår för att järn-vägen åter ska kunna konkurrera om såväl person- som godstrafiken.

Alliansens partiledare påpekade ett flertal gånger att underhållet av järnvägsnätet varit eftersatt i flera decennier och underströk att de problem som finns inte kan åtgärdas över en natt. Det är sant dubbelt upp. Men med 800 extra miljoner för att fixa det mest akuta är regeringen åtminstone på rätt spår – även om det kommer att krävas mycket mer pengar och arbete innan talesättet att det går som tåget återfår sin positiva klang.

Mer läsning

Annons