Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Det är tur i oturen att askmolnet från Island och vinterns extremväder inte drabbade oss samtidigt.

Efter flera dagars flygförbud börjar flygbolagen bli otåliga och vissa hävdar att förbudet fattats på lösa grunder. Frustrationen är förståelig men säkerheten borde vara A och O.

Annons
Tvärstopp. Askmolnet efter vulkanutbrottet på Island har lett till massvis av inställda flygningar över hela världen. foto: scanpix

Hundratusentals människor har de senaste dagarna suttit fast på flygplatser runt om i världen. Stängda flygplatser i norra Europa drabbar ju även resmål långt bortom askmolnets utbredning, då flygplan från fjärran destinationer inte kan landa här.

Flygkaoset påverkar även andra färdsätt. SJ, till exempel, har dammsugit Sverige efter tillgängliga vagnar att sätta in så att folk kan ta tåget i stället. Det är sannerligen tur i oturen att askmolnet från Island och vinterns extremväder inte drabbade oss samtidigt.

Biluthyrningsföretagen tjänar grova pengar, taxi- och bussbolagen likaså. Företagsamma privatpersoner annonserar på internet att de har plats i bilar som ska till Stockholm, Göteborg och Malmö.

Att kalla det flygkaos är förresten lika tokigt som att kalla rusningstrafik för rusningstrafik. Flygstopp vore ett mer adekvat uttryck. Alla som suttit fast i en bilkö vet att rusningstrafik innebär att allt står still.

Flygstoppet kostar flygbolagen miljon-belopp och nu börjar de bli otåliga. Flyg-branschen låg ju risigt till redan före vulkanutbrottet och flera dagars flygstopp har inte gjort situationen bättre. Vissa anser att larmet om askmolnets effekter är överdrivet och att beslutet att stänga luftrummet fattats på lösa grunder. ”Ett resultat av data från en datorsimulering”, hävdade till exempel vd:n för Air Berlin. Några faktiska mätningar med väderballonger har inte gjorts.

De testflygningar som en del flygbolag gjort i helgen kunde genomföras utan missöden och inga skador på flygplanen har rapporterats. Finska flygvapnet har dock flugit ett antal plan genom askmolnet och kan visa upp bilder på skador på såväl motorer som flygplanskropp. Ett flygplan i Norge uppgavs i går eftermiddag ha drabbats av motorproblem och tvingats nödlanda, varpå man genast skulle undersöka om det berodde på vulkanaska eller om det ”bara” var ett vanligt tekniskt fel.

I går öppnades luftrummet över Sverige under några timmar och en handfull plan tilläts lyfta och landa. Luftfartsverket betonar dock att det kan ändras snabbt och SMHI varnar för nya askmoln som är på väg in över Skandinavien.

Det är lätt att vara övermodig när flygplan står säkert på marken, askmolnet inte är synligt med blotta ögat och testflygningar under kontrollerade former har gått utan problem. Självklart vill flygbolagen tona ned askmolnets betydelse. De vill inte förlora mer pengar än de redan har gjort.

Med undantag för klimataspekten vore det dock bra om flyget kunde börja fungera normalt igen. Det är ju inte bara flygbolagens ekonomi som påverkas av flygstoppet. Europas och världens ekonomier är alltjämt sårbara efter finanskrisen och uteblivna flygningar påverkar både turismen och exporten. Det är inte bra för den ljusning i konjunkturen som trots allt börjar synas.

Flygbolagens frustration är förståelig. Trots en svår ekonomisk situation måste de dock inse att det är säkerheten framför allt. Visst vill de ha upp sina plan i luften igen men säkert är det inget av dem som vill riskera livet på vare sig kabinpersonal eller passagerare. Ett förlorat plan, med personal och hundratals passagerare, och ett förlorat anseende kan bli mycket mer kostsamt än några dagars flygstopp.

Mer läsning

Annons