Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Det hade varit värre för Saabs anställda och bygderna om företaget hade lagts ned mitt under den värsta krisen.

Rekonstruktion. Igen. Det har bara gått drygt ett och ett halvt år sedan Saab Automobile senast ansökte om rekonstruktion. Det var ett besvärligt läge då, men förmodligen en ingenting jämfört med vad som nu väntar – om tingsrätten beviljar ansökan, vill säga.

Annons

Med konkurshotet hängande över sig valde Saab Automobile, tillsammans med dotterbolagen Saab Automobile Powertrain och Saab Automobile Tools, att ansöka om rekonstruktion hos tingsrätten i Vänersborg.

IF Metall hade kunnat begära Saab i konkurs redan i fredags. Men man valde att inte göra det. Inte ens efter ett möte i tisdags ville man fatta beslutet.

– Så länge det finns aktiviteter på gång i företaget gör vi inget, förklarade Metalls förbundsjurist Darko Davidovic.

Enligt ett pressmeddelande från Saab är syftet med rekonstruktionen att ”säkra kortsiktig stabilitet och samtidigt öppna för ytterligare finansiering i väntan på pengarna från de kinesiska intressenterna Pang Da och Youngman”.

Det är just det som är problemet. Saab har under längre tid tvingats jaga kortsiktiga lösningar. Lösningarna har tagit Saab ur omedelbara knipor förhållandevis snabbt när de väl gått i lås men det har tagit lite väl lång tid för att nå dithän.

Problemet är också att det inte har byggts några bilar på fem månader. Har man inga bilar att sälja får man heller inte in några pengar den vägen och det säger sig självt att detta inte kan fortgå hur länge som helst.

Efter beskedet att Saab ansökt om rekonstruktion meddelade IF Metall att man fortsätter att förbereda konkurs. Ordförande Stefan Löfven tror dock att rekonstruktion kan vara positivt för Saab. Skulle rekonstruktion beviljas träder åtminstone den statliga lönegarantin in och de anställda kan få sina löner, som redan är två veckor försenade.

Tingsrätten i Trollhättan, som ska bevilja eller avslå Saabs begäran om rekonstruktion, duckade dock och meddelade att det inte skulle bli något beslut under onsdagen. Det är förståeligt. Det är en stort och viktigt beslut och sådana bör inte fattas i hast – även om det på sätt och vis hade varit bra om förlängd ovisshet gått att undvika.

Saabs skulder är mångdubbelt större än 2009, förtroende för bilmärket är tilltufsat. 2009 tog General Motors hand om en del av skulderna och i de flesta led fanns förhoppningar att Saab skulle resa sig.

Nu är det svårt att vara hoppfull. Skulderna hopar sig, underleverantörerna klagar, Saabförsäljare tröttnar och fabriken står stilla sedan länge.

De anställda och lojala Saabkunder hoppas naturligtvis i det längsta och Saab-ledningen har varit duktig på att ta fram kaniner ur hatten i sista stund. Nu skall rekonstruktionen ge tid och när pengarna från Kina kommer ska alla fordringsägare få fullt betalt. Andra menar dock att rekonstruktion inte ska användas för att ett företag ska kunna avvakta med betalningar fram till att nya pengar skaffas fram. Snart får vi se vad domstolen säger.

Det hade varit värre för Saabs anställda och bygderna kring fabrikerna om företaget hade lagts ned mitt under den värsta krisen. Även om de ekonomiska utsikterna har försämrats under sommaren är läget ändå betydligt bättre än när finanskrisen härjade som värst och Sverige hade stark negativ tillväxt.

Saab har varit som katten och tycks ha nio liv. Frågan är dock om det går att rädda ett företag som inte på fem månader har tillverkat några bilar.

Mer läsning

Annons