Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Det märks att valet närmar sig. Väljarna har inget öppet köp, utan lagd röst ligger.

Skillnaderna mellan regeringsalternativen i den ekonomiska politiken kan te sig små, men i en osäker värld blir den den borgerliga regeringen ett säkrare kort.

Annons
Varnande finger. Finansminister Anders Borg tycker att oppositionen brister i ansvar.

Finansminister Anders Borg tog till storsläggan i ett inlägg i Dagens Nyheter om den rödgröna oppositionens valmanifest. De rödgröna anklagas för att brista i ansvaret för de offentliga finanserna. Finansministern menar att oppositionen under finanskrisen ständigt tyckte att regeringen agerade för lite och för sent.

Anders Borg hävdar att om regeringen hade givit efter för alla krav skulle statens utgifter ha ökat kraftigt. Underskotten hade blivit större och Sverige varit tvunget att sanera ekonomin med besparingar och skattehöjningar. De rödgrönas valmanifest faller inte, föga förvånande, finansministern på läppen. Borg tror att flera förslag, som förskolesatsning, infrastruktur och rätt till heltid, i praktiken skulle kosta mer än de rödgröna uppger. Borg tror inte heller att kilometerskatten eller förmögenhetsskatten kommer att ge så stora intäkter som oppositionen räknar med.

Oppositionen ger inte mycket för finansministerns beräkningar. Thomas Östros (S) talar om grundlösa beräkningar och hän-visar till beräkningar om utvidgad tid för rätt till förskola när Socialdemokraterna satt i regeringen. Språkröret Peter Eriksson (MP), som är gammal lärare, tycker att Anders Borg borde få underkänt för sättet att räkna.

Det märks att valet närmar sig. Väljarna har inget öppet köp, utan lagd röst ligger. Då blir anklagelserna och påståendena lätt nervösa och svepande. Finansminister Anders Borg är en av regeringens största tillgångar genom sin stora trovärdighet. Det är därför inte förvånande att han står bakom attacker på oppositionen, liksom att de rödgröna går till hårda motattacker.

Borg har en viktig poäng i att allmänna löften om nya rättigheter lätt kan bli mycket dyrare än beräknat. Här finns exempel också från tidigare borgerliga regeringar, som Lagen om personlig assistans. Det är dock svårt att i efterhand dra tillbaka reformer i efterhand. Därför är det viktigt att de inte underfinansieras vid genomförandet.

Som helhet ter sig dock skillnaderna som jämförelsevis små. De rödgröna har accepterat budgetrestriktionerna och Sveriges statsfinanser var i god ordning också vid regeringsskiftet 2006.

Den stora osäkerheten handlar snarare om vad som händer i omvärlden. Svensk tillväxt är snabb och den svenska ekonomin ligger högt i internationella jämförelser för konkurrenskraft. Däremot kom samarbetsorganisationen OECD i går med en mer pessimistisk prognos. Krisen tvingar flera länder, som Grekland, Spanien och Storbritannien, till kraftiga besparingar och skattehöjningar.

Det minskar tillväxten och efterfrågan på varor också från andra länder. USA är mer inriktat på fortsatta stimulanser och kritiserar de europeiska länderna för att vara för försiktiga. Samtidigt oroar sig andra bedömare sig för det stora budgetunderskottet i USA.

Även om de svenska kurvorna just nu pekar rätt finns således stora risker. Undergrävt förtroende i USA eller en alltför restriktiv ekonomisk politik inom EU skulle drabba det exportberoende Sverige hårt.

Ännu mer än vanligt gäller det att undvika osäkerhet och glädjekalkyler i den ekonomiska politiken. Därför framstår den borgerliga regeringen som ett säkrare kort.

Mer läsning

Annons