Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Det måste bli enklare och billigare att pendla.

Det är bra att Mälardalsrådet vill samverka för bättre tåg och vägar. Men pendlandet över länsgränser behöver också bli billigare.

Annons
Många på väg. Det är glädjande att Mälardalsrådet vill samarbeta mer för att underlätta resande i området.foto: margareta Andersson/VLT:s arkiv

Regionbildandet i vårt område har gått i stå. Men problemen de nya och större regionerna skulle bidra till att lösa finns kvar.

Frågan om att bilda större regioner med direktvalda fullmäktige väckte debatt alldeles inför beslutet att gå in med en ansökan. Politikerna var splittrade och i varje fall i Västerås fanns starkt stöd för att Uppsala borde vara med. Tanken att gå samman med Örebro verkar ha väckt en del känslor också för andra än de aktiva politikerna.

Som helhet har dock regionbildandet varit allt annat än en politisk ”kioskvältare”. Nya organisatoriska överbyggnader framstår lätt som abstrakta och det berör inte på samma sätt som konkreta förändringar inom skolan, vården eller på arbetsplatsen.

Tanken bakom de nya större regionerna är dock att de ska göra det lättare att lösa viktiga vardagsproblem. Vården blir mer specialiserad och avancerad. Det är fantastiskt och betyder att fler kan få en bättre behandling och få längre, aktiva liv. Men det kräver också samverkan i större områden för att kunna få fullt utbyte av de medicinska framstegen.

De allt fler pendlarna i Mälardalen har blivit en luttrad grupp. Utbyggnaden av tåg-trafiken har givit nya möjligheter att välja arbete och bostad. Men försenad utbyggnad har givit flaskhalsar och trassel med vagnparken har givit alldeles för många inställda och försenade tåg. Biljetterna är dyra, främst om man reser över länsgränser.

En god tillväxt och bra villkor för före-tagande ger fler jobb och en bredare arbetsmarknad. Det behövs i en region där befolkningen redan, främst i Stockholmsområdet, växer snabbt.

Det var sådana konkreta och verkliga bekymmer och förutsättningar som de nya regionerna skulle bidra till att lösa. Nu blir det inget för Västmanlands del under i varje fall den här mandatperioden fram till 2014. Men problemen finns ju kvar.

Därför var det glädjande att Mälardals-rådet, som består av inte mindre än 56 kommuner och fem landsting, vill samarbeta mer för att göra det lättare för resenärerna. Som framgått på nyhetsplats har beslutsfattare i sex län, de i Mälardals-rådets område, Östergötland och Gotland, kommit överens om att det behövs mer samarbete och nya investeringar för att förbättra för den i dag hårt prövade vardags-resenären.

Landshövding Ingemar Skogö, med ett förflutet som vägansvarig, påpekade att de flesta transporterna faktiskt går på väg. Men främst handlade budskapet om kollektiv-trafiken på räls. Dagens förseningar ger inte bara resenärerna obehag: de är också en stor samhällsekonomisk kostnad genom arbete som inte hinner utföras eller får skjutas upp.

Det är dock lättare att enas om att mer behövs göras, gärna av staten, än att bli överens om vem som ska betala och vad som ska sättas främst. Fördelen med de större regionerna vore att det borde vara lättare att komma överens mellan större enheter.

Men nu gäller det att laga efter läglighet. Politikerna och andra beslutsfattare måste visa att de förmår komma fram till praktiska lösningar för att underlätta pendlandet inte minst när det gäller biljettpriset. Det måste inte bara bli enklare, utan också billigare att pendla.

Mer läsning

Annons