Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En mycket viktig fördel med större regioner vore att biljettpriserna kunde bli lägre och mer enhetliga.

Tågpendlande över dagens länsgränser behöver bli både tillförlitligare och billigare. Det kan bli lättare att genomföra med större regioner.

Annons
Förbättring krävs. Tågen behöver bli pålitligare och biljettpriset sänkas för resor över dagens länsgränser.foto: peter krüger

Fem generaldirektörer i Mälardalen har, som framgått på nyhetsplats, gått till gemensam attack mot SJ och Trafikverket för alla inställda och försenade tåg i vinter. De lyfter fram den samhällsekonomiska kostnaden av alla problemen. Förlorad arbetstid och ett mer stressat liv kan leda till minskad effektivitet och att fler väljer arbetsplatser närmare hemmet. Radio Västmanland var inne på samma linje med en enkätundersökning till pendlare. 64 procent av dem som svarat menar att de mådde dåligt av den struliga pendlingstrafiken.

Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd har som svar hänvisat till att regeringen har krävt mer kunskapsunderlag om hur arbetspendlingen ser ut i storstadsområdena. Det uppdraget gavs tidigare som ett svar på kritik om alla problem för pendlarna. Generaldirektörerna är förvisso inte de första som har kritiserat vinterns tågkaos.

Här kunde man önska tydligare besked. Det är knappast ytterligare kunskap som behövs, regeringen vet nog lika väl som alla vi andra att pendlingen ökar men behöver fungera bättre. Det kommer att krävas mer skattepengar för att klara eftersatt underhåll och otillräckliga investeringar, men också bättre rutiner behövs. Här kan noteras att Tåg i Bergslagen har haft mindre störningar än SJ-tågen.

Regeringen har också legat lågt i en annan aktuell fråga av stor betydelse för prövade pendlare. Nyligen kom en arbetsgrupp i Sveriges kommuner och landsting med ett förslag om hur landstingen bör slås i hop till större regioner med ansvar för bland annat regional utveckling och sjukvård. Den bygger vidare på en tidigare statlig utredning, ledd av dåvarande landshövding Mats Svegfors. Bakom förslaget står tre erfarna regionpolitiker från Socialdemokraterna, Moderaterna och Centerpartiet. De tycker att Västmanland skall ingå i en Svealandsregion med Sörmland, Örebro, Uppsala, Dalarna och Gävleborg.

Som framgått på nyhetsplats är det ingen önskemodell för politikerna i Västmanland. Tomas Högström (M) vill gärna ha med Stockholm, medan Denise Norström (S) tycker att det räcker med Västmanland, Sörmland, Örebro och Uppsala.

Det finns goda skäl för att Västmanland borde vara med i samma region som Stockholm. Arbetspendlingen dit ökar och Mälardalen blir alltmer en gemensam arbetsmarknad. Pendlingsproblemen handlar till stor del om att trafiken till och från Stockholm inte fungerar, även om generaldirektörernas genomgång visar att statliga myndigheter också har inpendling från flera andra orter.

Nu tycks Stockholm inte vara så intresserat av att vara med och visst skulle en region med Stockholm och grannlän befolkningsmässigt utgöra närmare hälften av Sveriges befolkning. Men en mycket viktig fördel med större regioner vore att biljettpriserna kunde bli lägre och mer enhetliga. I dag är det alltför dyrt att pendla över länsgränserna, det krävs kort som gäller från dörr till dörr. Skulle Stockholm inte komma att ingå i samma region som Västmanland och Sörmland måste det ändå gå att komma överens om gemensamma taxor för kollektivtrafiken.

Även här har regeringen undvikit att ta ställning genom att tillsätta en ny utredare, som skall presentera sitt förslag i december 2011. Då gäller det att skrida till handling.

Mer läsning

Annons