Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Framtiden för Västerås flygplats bör inte avgöras av hur kommissionen och EU-domstolen tolkar konkurrensreglerna.

När EU-kommissionen granskar stöd till Västerås flygplats tyder det på för många byråkrater som söker något att göra.

Annons
Hotat flyg. EU-kommissionen ska utreda om Västerås flygplats har fått otillåtet offentligt stöd.foto: VLT:s arkiv

EU-kommissionen utreder, som framgått på nyhetsplats, om Västerås flygplats har fått otillåtet stöd av allmänna medel och om Ryanair har otillbörligt gynnats. Flygplatschefen Mikael Nilsson och Västerås jurister påstod sig inte vara särskilt oroade. Ryanair framhöll att EU-domstolen tidigare hade avvisat liknande anklagelser.

Skulle det kommunala stödet, antingen det handlar om ägartillskott eller driftsstöd, behöva betalas tillbaka vore det slutet för flygplatsen. Den bär sig inte företagsekonomiskt, men en majoritet av politikerna i Västerås anser på goda grunder att det finns samhällsekonomiska skäl för att stödja den.

Det vore ironiskt om EU-kommissionen skulle se till att stöden upphör och flyg-platsen finge läggas ned. De EU-skeptiska flygplatsmotståndarna Vänsterpartiet och Miljöpartiet skulle därmed tack vare EU få igenom vad de aldrig har fått tillräckligt väljarstöd för att uppnå på egen hand. Skulle då EU-motståndet ge vika just i denna fråga? Det vore i så fall en vanlig inställning. I teorin går det bra att vara för lokalt beslutsfattande, i praktiken blir det lätt att tycka att politiska beslut bör fattas på högsta möjliga nivå där den egna åsikten har majoritet.

Nu är det inte första gången EU-kommissionen är inblandad när det gäller Västerås flygplats och Ryanair. 2003 var det SAS som tyckte att Ryanair fick otillbörligt stöd, men då beslöt kommissionen att inte granska ärendet vidare.

Förhoppningsvis blir det resultatet detsamma den här gången när det gäller Ryanair. För här finns skäl för konkurrensvårdande myndigheter som kommissionen att vara vaksamma. Det vore fel om ett flygbolag som Ryanair kunde få fördelar som lägre priser genom att pressa fram särskilt förmånliga avtal med flyg-platser på olika håll i världen.

EU-kommissionen borde däremot helt enkelt hålla tassarna borta från frågan om ett allmänt driftstöd. Där skulle den otillbörliga konkurrensen handla om att en flygplats gynnas framför andra genom att skattebetalarna skjuter till pengar. Det är dock inte, som flera har framhållit, ovanligt att infrastruktur som flyg, järnväg eller vägtrafik får skattestöd i olika former.

Skulle Västerås fällas vore därför många mindre flygplatser i Sverige och EU sannolikt också illa ute. Visst finns argument för att inte ge skattestöd till flyget. Det handlar då främst om miljöskäl eller att skatte-pengarna bör satsas på något mer angeläget.

Det är dock en politisk fråga, som inte bör avgöras av hur kommissionen och EU-domstolen tolkar konkurrensreglerna. En klar majoritet i Västerås, liksom på andra håll, menar att flygtrafiken är viktig för tillväxt och för att vanliga människor ska kunna resa och få nya upplevelser. Lågprisflyget har öppnat resemöjligheter som tidigare bara var en dröm för väldigt många.

EU ger ju för övrigt stöd åt många projekt och mindre företag. Det räcker med att promenera i centrala Västerås för att se hur olika företag har fått EU-stöd för olika saker. (Det ingår i villkoren att tala om att här har EU delat ut pengar.) Sådant stöd kan också enligt en strikt tolkning vara stöd till enskilda företag. EU kunde med fördel minska det egna regelverket i stället för att sätta byråkrater på att granska stöd till lokala flygplatser.

Mer läsning

Annons