Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gör rätt saker om tågen

Annons

I går fick SJ återinföra restidsgarantin. Det var en nödvändig reträtt. Den finska motsvarigheten VR gav i stället sina kunder plåster på såren utöver resegarantin.

Det är således inte bara Sverige som har drabbats. Även Finland har vita vintrar, men i år har tåg ställts in och försenats. Enligt Radioekot är finländarna arga över dålig information.

Det är därför inte så konstigt att det blev stora problem efter helgens snöoväder. Problemet är snarare illa att trafiken fungerade så dåligt redan tidigare.

Här skyller det hårt kritiserade SJ på regering och Banverket. Underhåll och upprustning skall ha eftersatts. Tågen har blivit fler utan att kapaciteten har hängt med.

Tolv näringslivsföreträdare krävde i går i Svenska Dagbladet att järnvägsnätet byggs ut. De ville satsa på Ostlänken, som skulle ge snabbare tåg och fler spår mellan Stockholm och Linköping. Det låter som en angelägen investering, som likt Mälarbanan och Svealandsbanan kunde förbättra tågförbindelserna och underlätta pendling.

Det kan vara frestande att hålla igen på underhåll, det dröjer tills nackdelarna visar sig. Det har vidare satsats pengar på banor där färre åker. Skall järnvägen hävda sig bättre behövs både mer underhåll och en snabbutbyggnad av banor med många användare.

Mer läsning

Annons