Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Håll fokus på trafiksäkerhet, inte på straff, och på patienter framför prislappar och politiska poänger.

Att bli av med körkortet borde vara straff nog men den kostnad som det innebär i vissa län för att få tillbaka det dubblerar straffet. Indraget körkort hjälper inte heller alkoholisten att ta tag i sin sjukdom och det kanbegränsa personens möjlighet att klara sin försörjning.

Annons
Oklart. Det kostar olika mycket i olika delar av Sverige om man vill få tillbaka sitt indragna körkort.foto: scanpix

Nu upprörs landet över olika prislappar för att få tillbaka ett fråntaget körkort. Har man till följd av missbruk förlorat sitt körkort, och vill få tillbaka det, krävs en rad olika intyg från läkare och det är dessa intyg som kostar. Dyrast är det i Jönköpings län (19 800 kronor) och billigast i Halland (1 350 kronor).

I Västmanland kostar det 7 500–15 000 kronor beroende på vilken sorts missbruk det gäller – alkohol respektive droger. I Sörmland är det 4 500 respektive 9 000 kronor. Varför, frågar läkare, kostar det mina patienter som är dömda för rattfylla så mycket mer att genomföra undersökningar för att återfå körkortet, jämfört med grannlänet?

Överläkaren i Jönköping, Olof Blix, säger till Ekot att han anser att detta är orimligt. Han påminner om att alkoholism är en sjukdom och att vi vanligtvis inte straffar sjuka. Vi kräver till exempel inte att epileptiker, vars lämplighet i trafik också bedöms, hostar upp närmare 20 000 kronor.

Huruvida en person kan eller inte kan köra bil bör handla om enbart det, och pris-lappen bör inte skilja sig från diagnos till diagnos.

Således skjuter Blix över målet. Problemet är inte landstingens rätt att sätta egna priser, utan viljan att straffa alkoholister – att inte bara bestraffa rattfylleriet med böter, utan också sjukdomen genom att ta körkortet. Det finns nämligen ett bättre alternativ för trafiksäkerhet: alkolåset.

De politiska turerna kring alkolåset är vindlande. 2005 presenterades alkohol-låsutredningen till den dåvarande S-regeringen. Ensamutredaren Karin Svensson Smith (V) önskade att alkolås skulle bli lika vanliga som bilbälten.

Efter regeringsbytet föreslog dåvarande infrastrukturministern Åsa Torstensson (C), att den som dömts för rattfylla visserligen fortfarande skulle få böter, men slippa bli av med körkortet om alkolås installerades.

I riksdagen var Socialdemokraterna fortsatt positiva, men utåt skeptiska. Lena Hallengren, då talesperson i infrastrukturfrågor, ansåg: ”Jag tycker att det är rimligt att det finns en påföljd när man begår ett brott. Alkolås i bilen är ingen påföljd.”

Aftonbladet satte rubriken “Fler rattfulla kan få behålla körkortet” med samma straffiver.

Om fokus inte är straff utan är att få bort onyktra förare från vägarna, då är alkolås en bra lösning. Säkerhetsaspekten blir också bättre. Det är krångligt att lura alkolås – även om låsen har brister – eftersom manipuleringar lagras i dess minne, och syns när mätaren läses av. Straffet att bli av med körkortet kan man gå runt genom att köra olagligt.

Många anser dessutom att den sjuke får bättre förutsättningar med alkolås. Många är berättelserna från alkoholister som valt att inte söka vård delvis av rädsla för att bli av med körkortet och kanske jobbet. Alkolåset värnar försörjningsmöjligheten samtidigt som det tvingar fram nykterhet i trafiken.

Således, fram för alkolåsen! Håll fokus på trafiksäkerhet, inte på straff, och på patienter framför prislappar och politiska poänger.

Mer läsning

Annons