Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Har järnvägen spårat ur?

Järnvägen har blivit mer populär, men underhåll och spårutbyggnad hänger inte med.

Annons
Blir  kvar.  X2000 moder- niseras och ska kallas SJ2000.Foto: Pontus Lundahl / Scanpix/TT

I går kom en glädjande nyhet om de svenska tågen. SJ ska göra en genom- gripande upprustning av X2000-tågen, numera kallade SJ 2000. ABB står för den tekniska upp- graderingen, vilken är värd 1,4 miljarder kronor. Förhoppningsvis kan något av detta göras i Västerås.

Satsningen behövs. Snabbtågen har gått i 20 år. Men det är också en komplimang till konstruktörerna att SJ inte har kunnat hitta några bättre tåg, utan hellre lägger pengarna på en förnyelse.

Ett skäl till satsningen är att SJ möter konkurrens också på de mest lönsamma linjerna. Då gäller det ligga före och erbjuda bra, snabba och bekväma tåg.

Här syns en positiv effekt av ökad konkurrens. Det är så det ska fungera. Företagen anpassar sig och erbjuder bättre service för att få kunder.

Men det kan också bli problem med avregleringen. De senaste veckorna har det åter varit flera dåliga nyheter för luttrade pendlare. Som framgått på nyhetsplats är tågen via Västerås mindre punktliga än tågen på andra håll i Sverige. Tim-pendlarna tycker att Trafikverkets statistik ger en felaktigt positiv bild.

Det har varit flera urspårningar och trafikstörningar på banorna söder om Stockholm. Fackliga organisationer och Riksrevisionen har kritiserat Trafikverket för att inte åtgärda brister i underhåll och planering.

Till en del har en positiv utveckling orsakat problemen. Tågresandet har ökat markant. Fler tycker sig i dag kunna pendla med tåg, avgångarna har blivit fler och nya spår anlagts.

Men det tar tid att bygga nya spår och investeringarna har släpat efter. Mälarbanan har därför alltjämt flaskhalsar in mot Stockholm. Det ger förseningar, särskilt när det är som mest tåg. Och det är då de flesta reser.

Trafikverket har som svar på kritiken framhållit att urspårningarna faktiskt är färre än förr, trots ökad trafik.

När fler reser är får dock urspårningar större och tydligare konsekvenser.

Nu varnas också för att avregleringen kan leda till ännu mer trängsel på spåren. Nya konkurrenter vill ta upp kampen med SJ på den lönsamma sträckan Stockholm-Göteborg.

Låter i princip bra, men det finns en allvarlig hake. Det kan bli trångt på rälsen. Och då får pendeltåg sämre villkor, fjärrtågen går före.

Här finns skäl att tänka efter. Hittills har resenärerna klagat, men stannat kvar. Men det kan finnas en smärtpunkt och den kan leda till en sämre fungerande arbetsmarknad.

En regering som ständigt talar om arbetslinjen har anledning att värna tågpendlarnas restider.

Mer läsning

Annons