Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

I Sverige har andra energiformer större nackdelar än el. Skatten är dessutom ett bättre styrmedel än trubbiga förbud.

Annons

Regeringen gör en välkommen prioritering av järnvägen. Där ses eldrift som miljövänlig, men när det gäller glödlampor anses elförbrukning som något så allvarligt att det krävs ett förbud.

En gång i tiden gällde det att hålla budgeten hemlig innan den i sin helhet presenterades av finansministern. Läckor bekämpades.

Nu gäller det i stället att maximera genomslaget för alla de nya förslagen. Därför

kommer regeringen tillsammans eller enskilda ministrar att de närmaste veckorna offentliggöra aptitliga budgetdelar. Då regeringen den här gången har talat om ett större reformutrymme lär det bli en hel del utspel.

I går fyllde Alliansen åtta år och firade med ett rejält regeringsutspel om järnvägen. Främst handlar det om den så kallade Ostlänken. För 30 miljarder kronor ska det

byggas räls för snabbare tåg mellan Järna och Linköping. Sträckan mellan Göteborg och Borås blir dubbelspårig.

Nu innebär inte ett beslut om att bygga en järnväg att den också snabbt kan bli färdigställd. Det har pendlarna här i trakten bittert fått erfara när det gäller Mälarbanan. Ost-länken ska påbörjas 2017 och stå klar 2028.

Utspelet är välkommet och kommer att förbättra pendlingsmöjligheterna och utrymmet för godstrafiken. Men för hårt prövade järnvägsresenärer innebär det inte något förbättring på många år.

Då är regeringens andra utspel viktigare på kort sikt. Den ska satsa mer på drift och underhåll av järnvägen. De insatserna bör ganska snabbt kunna ge både fler jobb och mer pålitliga tidtabeller.

Oppositionen är i stort nöjd och framhåller att den minsann har krävt mer pengar till järnvägen tidigare. Här ser ut att finnas utrymme att i bred enighet driva fram fler och snabbare järnvägsförbindelser.

När det gäller transporter står det eldrivna tåget högt i kurs. Eldrift är i Sverige i stort koldioxidfri genom att den bygger på kärnkraft och vattenkraft, kombinerat med biobränslen och fler vindkraftverk.

Samtidigt som regeringen satsar på eldrivna tåg ska glödlampan, som framgår på nyhetsplats, förbjudas genom ett EU-direktiv. Här verkar budskapet motstridigt.

Å ena sidan tycks det ändå gå att fortsätta att köpa glödlampor genom ett kryphål.

Å andra sidan ska det ändå inte löna sig eftersom de nya lamporn är så bra.

Om de nya energisnåla lamporna är så effektiva borde det inte behövas något

förbud. Då kunde marknaden ha löst problemet och konsumenterna hade i undantagsfall kunnat använda glödlampor om de på någon plats tyckte att de passar bättre.

I länder med mycket kol- eller naturgasproducerad el är det angeläget att minska förbrukningen. Men i Sverige har andra energiformer större nackdelar än el. Skatten är dessutom ett bättre styrmedel än trubbiga förbud.

Detsamma gäller eluppvärmning. Här har elanvändning fått kritik och fjärrvärme

hyllats. Men i dag ter det sig inte självklart mer miljövänligt att värma bostaden med värme från sopförbränning eller allt dyrare biobränslen än med el från vattenkraft.

Misstron mot elen är ett arv från misstron mot kärnkraften. När den skulle avvecklas var det naturligt att ta varje tillfälle att minska elförbrukningen. Nu ser kärnkraften ut att bli kvar ett tag, och allra helst borde dess spillvärme användas för uppvärmning. Då gäller det att främst satsa på att så snabbt som möjligt få bort de fossila bränslen och minska annan användning av produkter från olja eller kol.

Mer läsning

Annons